Svar: Renlighed - problem med afføring
13. juni 2006
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Maibrit S.
Når børn går fra at være renlige til pludselig ikke at være renlige, så er der ofte en grund til dette og det kan være mange ting. For nogle børn er det f.eks. at skulle være/blive storebror, at man flytter, at forældrene har problemer og stemingen hjemme er ændret, at der stilles nogle krav som er svære at håndtere osv.
Når man ikke er mere end 3 år, så er det rigtig svært at fortælle hvorfor. Jeres dreng har simpelthen ikke ord til at forklare sig. Følelser er svære at beskrive med ord i den alder.Selvom det er svært at finde årsagen så prøv. Det er altid nemmere at hjælpe, hvis man kender årsagen. Prøv også at overveje om der stilles for store krav til ham, altså noget som kunne gøre at han havde lyst til at blive lille igen.
Hvis han selv har været med til at vælge bleen fra om dagen og bliver ked af at få den på igen, så må I prøve at give det en chance. Ellers har jeg den holdning at det er vigtigere at have en succesoplevelse med en tør ble, end det er at have uheld i sine bukser.
Håber I kan bruge mine overvejelser:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske