Svar: Hjælp. Min datter er blevet bange for at gå på potte

11. maj 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Pia

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det er min erfaring, at mange børn i 2 års alderen pludselig får problemer med forstoppelse, og der sker ofte det, som du så præcist beskriver, det begynder at holde afføringen tilbage, det gør rigtigt ondt, de kan ryste over hele kroppen, græder og krummer sig sammen osv. når de skal af med deres afføring.

Jeg har engang talt med en mave-tarm-læge, som fortalte at der sker nogle fysiologiske ændringer i mave-tarm-systemet i 2 års alderen, og at tendensen til forstoppelse hang sammen med dette. Derudover fortalte han, at mange børn i den alder har problemer med rifter ved endetarmen, hvilket svier og gør ondt - og derfor gør, at de holder sig ekstra meget, ligesom en del børn også har det, som kaldes en perianal streptokokinfektion - alt sammen med til at gøre, at de holder sig, hvorved afføringen bliver hårdere og sværere at komme af med, og så er man inde i en rigtig dum cirkel.

Det er rigtig godt, at du har givet din datter movicol, som sikrer, at afføringen bliver blødere og lettere for hende at komme af med. Det er også vigtigt at du forsøger at sammensætte hendes kost, så den kan gøre afføringen så lind som muligt - hun skal naturligt ikke have tynd mave, men det er vigtigt, at hun flere gange i træk oplever, at afføringen kommer let ud og ikke gør ondt at komme af med, så hun på den måde igen får ...

Annonce

... tiltro til, at det her kan hun godt klare, det er ikke farligt :)

Det samme i forhold til at tisse, det sidder lige nu naturligt i hende, at det har gjort ondt, og det kan hun ikke lige glemme. Sørg for at hun får rigeligt med væske, så hun "renser" urinvejene og også er nødt til at tisse.. og igen oplever at det ikke gør ondt mere og er okay og ikke farligt. Tænd evt. for vandhanen, når hun skal tisse, så hun hører vandet løbe og har lidt fokus på dette og ikke så meget på selve det at tisse :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Sørg for at vaske hende godt forneden, brug evt. en intimsæbe og smør med lidt creme, salve osv. efter behov, så du sikrer dig, at hun ikke er rød, at der ikke er noget som svier og gør ondt.

Og så er det en rigtig god idé, hvis du kan holde om hende, når hun skal af med afføringen og skal tisse - og det vil måske være en idé for jer at introducere et børne toiletsæde, så hun nu sidder på et rigtigt toilet i stedet for på potten. Du kan sætte dig foran hende, hun kan støtte med sine ben på dine lår, og du kan holde om hende, guide hende til at rokke lidt frem og tilbage, forsøge at presse afføringen ud osv. imens du er der. Så hun mærker, at du hjælper hende, at du er der for hende, forstår at det er svært, men samtidig holder fast i, at det kan hun godt sammen med dig.. og så hun efter et par gange oplever, at det går okay igen :)

Rigtig meget held og lykke med det :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin