Svar: Hvordan fjerner man bleen skånsomt ?

15. juli 2005

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære "pylrer mor"

For at begynde med det første - renlighed. Renlighed er noget man modnes til og ofte er det først omkring 3 års alderen at de fleste børn kan kontollere vandladning og afføring.

Hvis din datter kan holde sig tør i tre timer, så er det et tegn på at samarbejdet kan begynde. Det bedste tegn til samarbejde er at hun selv meddeler at nu vil hun ikke bruge ble mere. Ud fra din beskrivelse lyder det ikke som om at din datter er kommet med denne melding, men mere at det er jer som forældre som synes at det nu er ved at være tid?

Som regel bliver børn renlige med vandladning før afføring og som regel bliver børn også renlige om dagen før om natten. Da det er en proces som barnet er igennem, vil barnet ofte komme og fortælle at det har lavet i bleen, herefter kommer det og fortæller at nu laver det i bleen, for til sidst at nå at sige til inden.

Ud fra dit brev så er din datter fortsat 'kun' nået til den fase, der hedder at komme og fortælle, når hun har lavet i bleen. Hvilket faktisk er rigtig flot i forhold til hendes alder.

Hvis hun har lyst til at sidde på toilettet eller på potten, så skal hun naturligvis have lov til det, men hun skal endelig ikke presses.

I princippet er det bedre at have en ble på og måske nå at sige til og få succes med en tør ble, end at få bleen af for tidligt og blive ked af det, når der sker uheld.

At skulle begynde i dagpleje er en omvæltning og i begyndelsen kan det godt være at hun ikke har overskud til at skulle øve renlighed der. Men måske ser hun de andre børn sidde på potte eller toiletsæde og vil derfor gerne sidde sammen med dem, det må tiden vise.

Lige nu synes jeg derfor ikke at du skal gøre noget specielt for at få hende renlig andet end at lytte til hende og prøve at følge hende og det hun har lyst til. Netop fordi hun ikke er ældre end hun trods alt er.

Med hensyn til sproget, så er det meget forskelligt hvornår børn udvikler sprog. Nogle børn taler rigtig godt i en tidlig alder, andre børn snakker meget, men taler ikke rent og atter andre børn taler næsten ikke.

Ofte ligner børn deres forældre, så måske har nogle af I andre talt sent? Det kan også være at I alle sammen (også de store børn) taler så meget, at jeres lille pige slet ikke kan komme til orde eller at hun er vokset op med ...

Annonce

... at nogen har talt for hende (det gør større søskende jo også). Det kan også være at hun tier stille, fordi hun ikke kan leve op til de forventninger hun måske føler at I har. Du skriver at de store ikke forstår hende - siger de det til hende "vi forstår ikke hvad du siger"? - det kan jo medføre at hun tier stille, når hun nu ikke kan det godt nok.

Der kan være rigtig mange årsager. Jeg tror generelt at det er meget vigtigt ikke at presse hende til at sige noget bestemt. Undgå de gængse spørgsmål som "kan du sige xxx?" Det er der slet ikke grund til. Prøv i stedet at gentage ord i forskellig sammenhæng. "Vil du have mælk, nu tager jeg mælken til dig, nu hælder jeg mælk i dit glas" osv. altså så ordene gentages og hun hører dem igen og igen.

Det kan være godt at finde nogle bøger, hvor der er et stort billede midt på siden, fyldt med alt muligt, samt en masse ting i en ramme uden om billedet i midten. F.eks. et billede af en strand hvor alt på stranden vises. Uden om billedet er enkelte dele pillet ud, f.eks. spanden, krabben, skovlen, håndklædet, drengen der spiser is osv. Ved at udpeje billederne i rammen kan du gentage ordene flere gange. "Nu er vi på stranden, her er en krabbe (billedet i rammen)(Og så det store billede) - hvor mon krabben er henne, kan du se en krabbe, måske er krabben ude i vandet" osv. Altså simpelthen gentage ordene igen og igen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan gå på biblioteket og låne bøger. Der findes bl.a. en bog der hedder "mine første 500 ord" fra forlaget Litas (jeg tror ikke den sælges mere, så den må du låne) og du kan også bruge "Kaj og Andrea - på jagt efter bogstaver" udgivet at DR multimedie. Men der findes mange andre.

Jeg vil også lige sige at du altid kan kontakte talepædagogen i kommunen hvor du bor. Her vil du kunne få råd om, hvordan du skal gøre og du kan også få en tid, hvor talepædagogen kan lave en sproglydstest og finde ud af hvad din datter i givet fald skal have hjælp til. Hun er dog endnu meget lille, så jeg tror ikke man vil gøre noget aktivt endnu.

Til sidst vil jeg lige sige at du naturligvis skal overveje om din datter kunne have problemer med hørelsen. Har hun haft mange mellemørebetændelser, så vil det være naturligt at hendes sprog kan være lidt forsinket.

Tag du det roligt indtil videre. Det skal nok komme:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor