Brev:
Hvordan fjerner man bleen skånsomt ?
15. juli 2005
Alder:
22 mdr.
Hvordan fjerner man bleen skånsomt ?
Kære Helen Lyng Hansen
Vores datter er nu blevet en stor pige. Hun fylder snart 22 mdr! Sikke da tiden går! Min henvendelse drejer sig om to ting.
Det første – renlighed. Vores datter har i en god rum tid, gjort opmærksom på, at bleen skal skiftes – den sidste uge har det været "slem", for hun går næsten helt i panik, når hun har tisset i bleen eller skidt, og det ikke bliver fjernet i sekundet efter.
Hun kommer selv og sige "ny be (ble)", når hun er færdig.
Jeg har så prøvet at sætte hende på toilet sædet (sådan en formindsker som er købt i BabySam, til samme formål) – i starten syntes hun at det var sjovt – og hun har da også tisset 3 gange, og været stolt bagefter. Men nu VIL hun ikke sidde dér – heller ikke pottestolen, som vi i starten fik fejlkøbt, men hun vil kun have bleen. Men til gengæld siger hun så til, hver gang hun har tisset eller lavet.
Det er fint nok, men der går altså nogle bleer til, når hun nu siger "til" hver gang, når hun har tisset. Hvad gør jeg for at "lære" hende at blive glad for sædet? – Hun viser tydeligvis tegn på at hun finder det ubekvemt at have en ble på, som har gjort det ene eller anden i.
Hun skal påbegynde dagpleje for første gang hér d. 15. august – vil hun mon så holde op med at sige "til" med bleerne, når det er en anden end mig ?
Det andet – hendes sprog. Jeg synes ikke hendes sprog er godt nok. Vi læser ellers meget for hende, siger tingene højt, når vi gennemgår "Min første ordbog" som er hendes yndlingsbog. Størstedelen hvad hun siger, forstår vi (de ældre søskende gør ikke), når der så er noget der ikke stemmer overens med hvad vi mener hun siger, og hvad hun siger – bliver hun meget sur, klynkende og ked af det. Hun er blevet meget bestemt, og kan få det værste raseri anfald, hvis hun ikke får sin vilje, eller at jeg sige nej til noget hun vil have fra køleskabet.
Nogle gange tager jeg mig i at tænke, at hun er en typisk efternøler barn *gg* (de ældste er 8 og 6 år ældre end lillesøster). Hun er ikke specielt meget for at gentage ord, så bliver hun "urolig i kroppen" og går – men til gengæld kan hun forstå 95 % hvad vi siger – og gør ting som vi beder hende om…
Jeg tror selv, at det vil hjælpe på vores datters sprog at hun kommer i dp – mere fordi vi kender hendes "sprog" herhjemme og det gør dagplejemoderen ikke, så hos dagplejemoderen bliver hun nødt til at gøre sig mere "forståeligt"…
Venlig hilsen
En pylrer mor