Hvordan fjerner man bleen skånsomt ?

15. juli 2005

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Hvordan fjerner man bleen skånsomt ?

Kære Helen Lyng Hansen

Vores datter er nu blevet en stor pige. Hun fylder snart 22 mdr! Sikke da tiden går! Min henvendelse drejer sig om to ting.

Det første – renlighed. Vores datter har i en god rum tid, gjort opmærksom på, at bleen skal skiftes – den sidste uge har det været "slem", for hun går næsten helt i panik, når hun har tisset i bleen eller skidt, og det ikke bliver fjernet i sekundet efter.

Hun kommer selv og sige "ny be (ble)", når hun er færdig.
Jeg har så prøvet at sætte hende på toilet sædet (sådan en formindsker som er købt i BabySam, til samme formål) – i starten syntes hun at det var sjovt – og hun har da også tisset 3 gange, og været stolt bagefter. Men nu VIL hun ikke sidde dér – heller ikke pottestolen, som vi i starten fik fejlkøbt, men hun vil kun have bleen. Men til gengæld siger hun så til, hver gang hun har tisset eller lavet.

Det er fint nok, men der går altså nogle bleer til, når hun nu siger "til" hver gang, når hun har tisset. Hvad gør jeg for at "lære" hende at blive glad for sædet? – Hun viser tydeligvis tegn på at hun finder det ubekvemt at have en ble på, som har gjort det ene eller anden i.

Hun skal påbegynde dagpleje for første gang hér d. 15. ...

Annonce

... august – vil hun mon så holde op med at sige "til" med bleerne, når det er en anden end mig ?

Det andet – hendes sprog. Jeg synes ikke hendes sprog er godt nok. Vi læser ellers meget for hende, siger tingene højt, når vi gennemgår "Min første ordbog" som er hendes yndlingsbog. Størstedelen hvad hun siger, forstår vi (de ældre søskende gør ikke), når der så er noget der ikke stemmer overens med hvad vi mener hun siger, og hvad hun siger – bliver hun meget sur, klynkende og ked af det. Hun er blevet meget bestemt, og kan få det værste raseri anfald, hvis hun ikke får sin vilje, eller at jeg sige nej til noget hun vil have fra køleskabet.

Nogle gange tager jeg mig i at tænke, at hun er en typisk efternøler barn *gg* (de ældste er 8 og 6 år ældre end lillesøster). Hun er ikke specielt meget for at gentage ord, så bliver hun "urolig i kroppen" og går – men til gengæld kan hun forstå 95 % hvad vi siger – og gør ting som vi beder hende om…

Jeg tror selv, at det vil hjælpe på vores datters sprog at hun kommer i dp – mere fordi vi kender hendes "sprog" herhjemme og det gør dagplejemoderen ikke, så hos dagplejemoderen bliver hun nødt til at gøre sig mere "forståeligt"…

Venlig hilsen

En pylrer mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre