Svar: Hvornår er man klar til at være renlig?
11. september 2003
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Laila Villumsen
Ja, du skal vente. Din søn er ikke parat til at skulle smide bleen på nuværende tidspunkt og du skal endelig ikke presse ham.
For at være renlig, skal barnet have kontrol og vandladning og afføring. Først hvis barnet efter tre timer stadig har en tør ble, kan man begynde at forsøge. Men hvorvidt man skal forsøge afhænger også af om barnet har lyst til det.
De fleste børn er lidt over tre år før de kan kontrollere deres vandladning og afføring og ofte er børnene først renlige om dagen og senere om natten. Du skal være opmærksom på, at fra barnet føler vandladningstrang og til det bare løber, går der ikke mange sekunder, så der skal altid være plads til uheld. Husk derfor altid at rose, når det går godt og ikke skælde ud, når det går galt.
Nogle mener at drenge ofte er lidt senere renlige end piger og det er ikke unormalt at de ofte kan være oppe omkring 4 års alderen før de er i stand til at kontrollere vandladning og afføring. Lad være med at sammenlign med de andre børn i børnehaven. I de fleste børnehaver idag er det heldigvis sådan at der er plads til at børn bruger ble i en periode og han er givet ikke den eneste.
Det kan godt være, at du ikke synes han er helt med sprogligt, men hvad er normalt? Der er i hvert fald ingen tvivl om at din søn sagtens kan gøre sig forståelig og få sin mening frem, og lige nu vil han ikke af med bleen, hvilket du skal acceptere.
Held og lykke med ham
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske