Svar: Renlighed - afføring

20. januar 2005

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Maria

Det er helt normalt at børn bliver renlige med vandladning før med afføring og det er også normalt at drenge bliver lidt senere renlige end piger.

At et barn skal til at være renlig betyder at det har kontrol over vandladning og afføring. Det er en funktion som barnet modnes til efterhånden som det bliver ældre.

Et af de første tegn på at barnet kan holde sig, er hvis bleen efter ca 3 timer fortsat er tør. Efterhånden vil barnet begynde at vise interesse for at komme enten på potte eller sidde på toilettet (på et ekstra lille sæde), og så kan samarbejdet så småt begynde.

Hvornår børn kan konrollere deres afføring afhænger af, hvor regelmæssigt deres mave fungerer. Ofte begynder det med at barnet kommer og meddeler at det har lavet i bleen, senere meddeler de at nu gør de det og tilsidst kan de sige til inden.

Det er uhyre vigtigt at man samarbejder om det og at man bruger potte/toilet, når barnet oplyser at det skal. Det er en dårlig idé at bede barnet om at gå på toilettet tit, for at undgå uheld.

Generelt har jeg også den holdning at det er bedre at give barnet en ble på, så barnet oplever succes med en tør ble, fremfor at tage bleen af og barnet oplever uheld i bukserne. Det skal dog være en balance.

Som du beskriver jeres dreng, så vil han jo gerne og virker også parat til at være renlig mht vandladning, men han er endnu ikke parat mht. sin afføring. For at jeres dreng skal kunne blive renlig med sin afføring, er det vigtigt at han kan føle afføringstrang og være i stand til at skelne imellem afføring og tarmluft, samtidig med at han skal kunne holde på afføringen til han når toilettet og kunne komme af med det, når det så er tiden. ...

Annonce

... Det er naturligt lidt sværere for ham, da han jo har behov for Movicol for at holde sin mave igang.

Som du beskriver det, vil jeg derfor vurdere at det bedste for jeres dreng lige i øjeblikket er ikke at bruge ble, når det går fint med dette i forhold til hans vandladning, men lade ham få ble på, når han beder om det, da dette jo er med til at styrke ahan fornemmelse af at skulle have afføring.

Nogle børn ser også afføringen som en del af sig selv, hvilket betyder at de har meget svært ved at give slip på det og har svært ved at acceptere at det skal skylles ud i toilettet. Det er alt sammen en proces. Og som forældre drejer det sig om at finde balancen imellem at skubbe lidt i den rigtige retning, uden at 'skubbe' så meget at barnet føler det ikke kan leve op til forældrenes krav. Barnet skal føle at tingene sker lidt på barnets præmisser og man må tro på at børn altid vil gøre det, de ved gør deres forældre stolte.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg synes det er rigtig rigtig flot at jeres lille dreng i løbet af to uger, faktisk næsten har sluppet bleen og allerede så hurtigt er opmærksom på renlighed i forhold til sin vandladning. Det er super. Han er også opmærksom på at han skal lave afføring, men ønsker bleen her og det synes jeg umiddelbart at I skal følge. For mig at se, så er det et spørgsmål om tid, om at processen skal have lov at ske stille og roligt.

Hvis du ønsker helt professionel rådgivning omkring renlighed, eller problemer med samme, så kan du kontakte:
Center for børneinkontinens, Onsdag kl 15-17, tlf.: 8678 4121
Tørdokken, Rigshospitalet, Torsdag kl 16.30-19.30, tlf.: 3545 5294
Kontinensforeningen, Onsdag kl 19-21, tlf.: 3332 5274

Fortsat held og lykke med det hele

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder