Renlighed - afføring

20. januar 2005

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Renlighed - afføring

Hej

Jeg har en dreng på 3½ år, som for 2 uger siden begyndte at tisse på potten. Vores børnehave opfordrede os til at prøve at tage bleen af ham 1 time om eftermiddagen, så han kunne vænne sig til det. De sætter ham på toilet hver dag, så han bliver fortrolig med det. Vi har ikke selv gjort noget før for 2 uger siden, da han ikke har villet. Vi snakkede lidt med ham om det, og blev enige om at prøve.

I den første uge stillede vi potten i det rum han var i, så den var tilgængelig for ham hurtigt. Han har haft få uheld, hvor han har tisset i bukserne, og nu hvor der er gået to uger, tisser han stort set ikke i bukserne mere. Hans ble er efterhånden også tør, når han vågner om morgenen, og det er han vældig stolt af. Men til gengæld har han store problemer med afføringen.

Vores dreng har de sidste to år haft tendens til hård mave, og får derfor fast Movicol hver dag. Hvor han før i tiden virkelig havde hård mave, og det var et stort problem, så kører det egentlig fint nu. Han har sjældent ondt i maven, men "prutter" mange gange i løbet af dagen, hvor der kommer lidt afføring med ud. Han har lavet afføring et par gange på potten de sidste to uger, men venter helst til han får bleen på om aftenen.

Vi er begyndt kun at give ham ble på, når han skal sove til middag og om natten, og det fungerer fint mht. til at tisse.
Nu vil han imidlertid slet ikke lave på potte/toiletsæde, og går fuldstændig i ...

Annonce

... baglås. Jeg prøvede her til aften at sætte ham på potten, da det var helt tydeligt, at der var noget på vej, men han græd hjerteskærende. Det endte med, at jeg tog ham af igen, da jeg virkelig følte, at det var et overgreb mod ham.

Han beder om at få en ble, når noget er på vej, og nu spekulerer jeg på, om det er bedre at give ham en ble på, når han skal lave? Når han vågner om morgenen (med ble på), så beder han nu selv om at komme på toilettet og tisse, så jeg synes, at det er synd, hvis han skal til at have ble på hele tiden. Men jeg ønsker heller ikke, at det skal blive et problem for ham.

Hans storesøster havde de samme maveproblemer, da hun var lille (var renlig som 2½-årig mht. urin, men først som 4-årig med afføring), og hun ventede altid med at lave afføring til hun fik ble på. Det hjalp ikke synderligt, at hendes børnehave (ikke den samme som lillebrors) sagde til hende, at hun skulle tage sig sammen, da hun ikke kunne få særbehandling, når hun skulle i skole. Det gjorde mig aldeles rasende, og derfor vil jeg bare så gerne gribe det rigtigt an.

Vil det "skade" hans renlighed, at vi giver ham en ble på, når han skal lave og så ellers lader ham gå uden, når han selv beder om at tisse på toilettet? Han "prutter" også i bukserne, hvor der er lidt afføring med.

Jeg kan blive helt bekymret for, om han nogensinde vil acceptere at bruge toilettet til "det hele".

Med venlig hilsen
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor