Brev:
Renlighed - afføring
20. januar 2005
Alder:
3 mdr.
Renlighed - afføring
Hej
Jeg har en dreng på 3½ år, som for 2 uger siden begyndte at tisse på potten. Vores børnehave opfordrede os til at prøve at tage bleen af ham 1 time om eftermiddagen, så han kunne vænne sig til det. De sætter ham på toilet hver dag, så han bliver fortrolig med det. Vi har ikke selv gjort noget før for 2 uger siden, da han ikke har villet. Vi snakkede lidt med ham om det, og blev enige om at prøve.
I den første uge stillede vi potten i det rum han var i, så den var tilgængelig for ham hurtigt. Han har haft få uheld, hvor han har tisset i bukserne, og nu hvor der er gået to uger, tisser han stort set ikke i bukserne mere. Hans ble er efterhånden også tør, når han vågner om morgenen, og det er han vældig stolt af. Men til gengæld har han store problemer med afføringen.
Vores dreng har de sidste to år haft tendens til hård mave, og får derfor fast Movicol hver dag. Hvor han før i tiden virkelig havde hård mave, og det var et stort problem, så kører det egentlig fint nu. Han har sjældent ondt i maven, men "prutter" mange gange i løbet af dagen, hvor der kommer lidt afføring med ud. Han har lavet afføring et par gange på potten de sidste to uger, men venter helst til han får bleen på om aftenen.
Vi er begyndt kun at give ham ble på, når han skal sove til middag og om natten, og det fungerer fint mht. til at tisse.
Nu vil han imidlertid slet ikke lave på potte/toiletsæde, og går fuldstændig i baglås. Jeg prøvede her til aften at sætte ham på potten, da det var helt tydeligt, at der var noget på vej, men han græd hjerteskærende. Det endte med, at jeg tog ham af igen, da jeg virkelig følte, at det var et overgreb mod ham.
Han beder om at få en ble, når noget er på vej, og nu spekulerer jeg på, om det er bedre at give ham en ble på, når han skal lave? Når han vågner om morgenen (med ble på), så beder han nu selv om at komme på toilettet og tisse, så jeg synes, at det er synd, hvis han skal til at have ble på hele tiden. Men jeg ønsker heller ikke, at det skal blive et problem for ham.
Hans storesøster havde de samme maveproblemer, da hun var lille (var renlig som 2½-årig mht. urin, men først som 4-årig med afføring), og hun ventede altid med at lave afføring til hun fik ble på. Det hjalp ikke synderligt, at hendes børnehave (ikke den samme som lillebrors) sagde til hende, at hun skulle tage sig sammen, da hun ikke kunne få særbehandling, når hun skulle i skole. Det gjorde mig aldeles rasende, og derfor vil jeg bare så gerne gribe det rigtigt an.
Vil det "skade" hans renlighed, at vi giver ham en ble på, når han skal lave og så ellers lader ham gå uden, når han selv beder om at tisse på toilettet? Han "prutter" også i bukserne, hvor der er lidt afføring med.
Jeg kan blive helt bekymret for, om han nogensinde vil acceptere at bruge toilettet til "det hele".
Med venlig hilsen
Maria