Svar: Ble 4 år

13. august 2014

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære lettede mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at I alle synes det er rart med en pause fra renlighedstræningen. Det har også taget lang tid, og det lyder som om at det har fyldt rigtig meget - og et eller andet sted som om at jeres dreng ikke har været helt parat. Måske parat fysiologisk, men ikke mentalt…

Har I på noget tidspunkt sat jer ned og talt med ham om, at det var nu og hvad det betød? Jeg spørger, fordi det er rigtig vigtigt, at han selv har lyst til at smide bleen og vil indgå i et samarbejde omkring det. Han lyder til at have ville derhjemme, men ikke i børnehaven og afføringen vil han stadig have ble på til. Og han forstår ikke vigtigheden i at gå på toilettet - det lyder som om at det for ham gøres fordi I vil og ikke fordi han egentlig forstår hvorfor. Det er for jeres skyld og ikke for hans.

Og for at ændre på dette, så tænker jeg, at I er nødt til at sætte jer ned og tage en stille og roligt snak med ham. Rose ham for den indsats han allerede har gjort, forklare at I ved at det er rigtig svært. Fortælle at han har en drilleblære, som nogle gange tisser, på tidspunkter, hvor den skal og andre gange, når den ikke skal og nogle gange vil den slet ikke tisse en hel dag - og at I skal hjælpe den, så den lærer det. Når I taler om drilleblæren, så er det ikke ham, det er ikke hans skyld, at det er svært og det kan være vigtigt for ham, så han ikke føler sig forkert.

I må også gerne stille lidt krav, så han ved hvad I forventer. At han f.eks. skal gå på toilettet, når I beder ham om det. At han skal tisse på toilettet. At han skal sige til når han skal tisse. Og at I naturligvis vil hjælpe ham hele vejen, at I vil hjælpe hinanden, så det lykkes. Og så tænker jeg, ...

Annonce

... at I faktisk godt må spørge ham, hvad han har lyst til - måske har han selv et forslag til, hvornår I skal gå igang. Nogle gange vil børn f.eks. sige "jeg vil godt smide bleen, når vi har været til bedstefars fødselsdag" eller "til påske" eller lignende - som er noget de ved ligger lidt ud i fremtiden. Og det at barnet selv giver forslag til, hvornår det starter kan være rigtig godt. Så kan han indstille sig på det og når tiden så er, så går i igang - og i den mellemliggende periode kan I så slappe helt af, for I har jo lavet en aftale.

I skal naturligvis også finde ud af, hvorfor han ikke vil bruge toilettet i børnehaven. Er det fordi der er åbne toiletter? Hvis han er en blufærdig dreng, så bryder han sig måske ikke om at skulle tisse imens de andre børn kan se ham. Derfor kan det være en god idé at undersøge om der er et andet toilet, som han kan bruge eller I kan måske lave en aftale om at han godt må lukke døren til toilettet, når han skal bruge det eller lignende.

Og så kan det være en god idé at læse bøger om hvordan han fungerer. Hvordan kroppen ser ud, hvad der sker med maden vi spiser osv. så han får så naturligt et forhold til sin krop, til urin og afføring som muligt. Da han især har svært ved at blive renlig med afføring, så kan det være en god idé at læse lidt bøger om det emne. Det kan være f.eks. "Muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" eller "Gæt en lort" af Sebastian Klein. Måske kan den lånes på biblioteket. Den er for større børn, men kan godt fascinere.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og ellers er det helt rigtigt det I gør og har gjort, med faste toilettider osv. Det skal også gælde, når I starter op igen:)

Rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor