Svar: Pottetræning?
12. november 2013
Alder:
20 mdr.
Hej Rikke
De fleste børn vil når de er 1.5-2 år gamle begynde at interessere sig mere for deres krop og for hvordan kroppen fungerer. Og derfor vil mange børn naturligt i denne alder begynde at blive opmærksomme på, at de tisser og har afføring og vise interesse for dette. Og nogle børn er faktisk klar til at blive renlige, når de er 2 år, men de fleste bliver det først senere - faktisk først omkring 3 års alderen.
Det er en forudsætning for renlighed at barnet kan holde sig tør i mindst 3 timer. Det at blive renlig er en fysiologisk proces som styres af hormoner - og barnet skal kunne mærke tissetrang og også kunne holde sig og det tager tid at lære.
Man siger at renlighed har 3 faser:
I første fase kommer barnet og fortæller at det har lavet eller tisset i bleen og barnet er således opmærksom på at det er ubehageligt og rarere at få en ren og tør ble.
I anden fase kommer barnet og siger til når det sker "nu tisser jeg?! og er således opmærksom på følelsen af at det er nu.
I tredje fase, når barnet at sige til lige inden og her skal det ofte gå hurtigt for så at nå toilet eller potte i tide.
Det er altid lettest at træne renlighed om sommeren, for det er svært at nå toilet og potte i tide, når man har rigtig meget tøj på, flyverdragt osv. Og samtidig bliver barnet naturligt opmærksom på at det tisser, hvis det kan løbe rundt i et par badebukser i haven :)
Ud fra din dreng alder og det du fortæller, så tænker jeg at han lyder interesseret men sandsynligvis nok ikke er fysiologisk parat endnu. I må dog gerne lade ham sidde på potte en gang imellem f.eks. i forbindelse med at han skal på bad, så det bliver noget naturligt og noget "I leger" mere end noget I træner. Og til sommer vil han så nok være mere parat og I kan overveje at træne renlighed der - alt efter hvilke signaler han så sender :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske