Svar: Pottetræning - 2 år, 11 mdr.
16. oktober 2013
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Belucl
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres dreng er rigtig godt igang med renlighedstræningen og det lyder som om at det går rigtig godt. Du fortæller at han selv kan mærke tissetrang og ofte selv siger til. Han er også begynde at ville bruge børnesædet til toilettet og I har nogle gange prøvet at han tisser af før I kører hjemmefra, hvor han så har kunne holde sig imens I har været oppe at handle. Det lyder rigtig fint og som sagt som om at han er rigtig godt igang.
Hvis han er okay med at have bleen på som sikkerhed, så synes jeg I skal lade ham beholde den på. Med tanke på, at han nu skal starte i børnehave og der finde ud af nye rutiner, børn, voksne osv. og at det naturligt bliver en stor omvæltning for ham, så synes jeg det vil være synd at tage bleen af ham nu, og han så oplever nederlag, hvis han begynder at tisse i bukserne, når han starter i børnehave. Så er det bedre at han har bleen på.
Han skal naturligvis vises hvor toiletterne i børnehaven er, og fortælles at han kan bruge toiletterne, ligesom I skal tale med pædagogerne om, at han er godt igang med renligheden og klarer det rigtig fint. Og det må han naturligvis gerne høre at I siger, så han ved at pædagogerne hjælper ham med at komme på toilettet. De skal naturligvis opfordre ham til at gå på toilettet før han løber ud for at lege, i forbindelse med måltiderne osv. så han fra starten bliver sporet ind på, at han fint kan tisse på toilettet i børnehaven.
Vi går den kolde tid i møde og dermed også tid til flyverdragter - og det er rigtig svært at nå toilettet i tide, når man har en flyverdragt på. Fra han mærker at han skal tisse og til han tisser, går der ikke ret lang tid, så også her vil bleen være en sikkerhed en overgang.
I børnehaven har de børnetoiletter og han vil sandsynligvis bruge dem i stedet for potten. Jeg tænker at der derfor ikke er grund til at I lige nu bruger potte og træner dette i dagplejen. Lad ham koncentrere sig om noget andet, når han er i dagpleje og se så om ikke han er parat i børnehaven og at det kommer stille og roligt. Han vil der naturligt også se at nogle af de store børn jo ikke længere bruger ble:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske