Brev:
Pottetræning - 2 år, 11 mdr.
16. oktober 2013
Alder:
2 år, 11 mdr.
Pottetræning - 2 år, 11 mdr.
Kære Helen.
Vores søn på knap 3 år (35 mdr) har gennem længere tid (siden midten af august) øvet sig i at stoppe med brug af bleen. Han kan selv sige til når han skal tisse, og vi starter morgenen med at tage bleen af, og han får først ble på når han skal i tøjet.
Han spørger nogle gange om han har ble på f.eks. når han ligger i sengen og skal til at sove, og dette er fordi han vil vide om han godt kan tisse eller om det er trusser og han så skal ud på potten. Nogle gange siger at han vil ud på potten og tisse selvom han har ble på og egenligt er blevet puttet, og det får han altid lov til. Han har kun tisset i bukserne 3-4 gange i løbet af denne pottetræningsperiode.
Han laver endnu ikke stort på potten, det er sket et par enkelte gange men han er mest tryg ved at have ble på. Han er her den sidste uges tid begyndt gerne at ville tisse på toilet med børnesæde på. Vi har også prøvet at han tisser af og så køre op at handle og der skete intet udheld.
I dagplejen bruger han altid ble og dagplejer er nogen tilbageholdene med, at han prøver at gå uden ble dernede. Vi har spurgt men hun mener, at han blot vil blive ked af det, hvis der sker et uheld. Vi har ikke spurgt yderligere, men synes måske bare han skulle prøve, og så må hun ligesom os spørge om han skal på potten. Han skal meget snart i børnehave, og vi tror det måske er bedre at han så først prøver i børnehaven, når han har fundet sig til rette, og ikke ændre på situationen i dagplejen nu.
Vi vil gerne høre hvad du mener om dette, samt om du vurderer, at vores søn er klar til at vi øver at han ikke har ble på når vi tager ud at handle, kører korte ture, leger i haven m.m.
Venlig hilsen
Belucl