Pottetræning - 2 år, 11 mdr.

16. oktober 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Pottetræning - 2 år, 11 mdr.

Kære Helen.

Vores søn på knap 3 år (35 mdr) har gennem længere tid (siden midten af august) øvet sig i at stoppe med brug af bleen. Han kan selv sige til når han skal tisse, og vi starter morgenen med at tage bleen af, og han får først ble på når han skal i tøjet.

Han spørger nogle gange om han har ble på f.eks. når han ligger i sengen og skal til at sove, og dette er fordi han vil vide om han godt kan tisse eller om det er trusser og han så skal ud på potten. Nogle gange siger at han vil ud på potten og tisse selvom han har ble på og egenligt er blevet puttet, og det får han altid lov til. Han har kun tisset i bukserne 3-4 gange i løbet af denne pottetræningsperiode.

Han laver endnu ikke stort på potten, det er sket et par enkelte gange men han er mest tryg ved at have ble på. Han er her den sidste uges tid begyndt gerne at ...

Annonce

... ville tisse på toilet med børnesæde på. Vi har også prøvet at han tisser af og så køre op at handle og der skete intet udheld.

I dagplejen bruger han altid ble og dagplejer er nogen tilbageholdene med, at han prøver at gå uden ble dernede. Vi har spurgt men hun mener, at han blot vil blive ked af det, hvis der sker et uheld. Vi har ikke spurgt yderligere, men synes måske bare han skulle prøve, og så må hun ligesom os spørge om han skal på potten. Han skal meget snart i børnehave, og vi tror det måske er bedre at han så først prøver i børnehaven, når han har fundet sig til rette, og ikke ændre på situationen i dagplejen nu.

Vi vil gerne høre hvad du mener om dette, samt om du vurderer, at vores søn er klar til at vi øver at han ikke har ble på når vi tager ud at handle, kører korte ture, leger i haven m.m.

Venlig hilsen
Belucl

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder