Svar: Renlighed trækker i langdrag

11. august 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære mor

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder som om at jeres datter er meget bevidst og egentlig helt fysiologisk parat til det med renlighed - men mentalt er det stadig ofte svært for hende og jeg tænker som du, at hun lige nu har rigtig svært ved at finde ud af om hun skal være stor eller lille, netop fordi hun jo også er blevet storesøster.

Hun har rigtig meget behov for at føle sig lille, være baby, putte, få sutten osv. og altså også brug for bleen, fordi det at blive skiftet også hører med til at være baby. Og det er rigtig svært for hende at give slip på bleen - det går fint med vandladninger, når hun har faste tissetider, men det med afføringen er svært.

Det er ofte en god idé at vente med "slik" eller anden belønning til I lige mangler den sidste hurdle, for at slippe bleen helt - og om det virker nu, hvor I har forsøgt denne metode tør jeg ikke svare på. Det kan være et forsøg værd, at lave en belønningsaftale igen. Belønning kan også være stjerner på et stykke papir og når papiret er fyldt, så udløser det noget særligt - og måske noget som kun er for "store piger" f.eks. en tur i biografen. Det skal altså være noget, som lillesøster ikke er en del af, så det bliver mere tydeligt, at der er forskel på de to.

Og generelt kan I i hverdagen godt prøve at gøre et nummer ud af, hvad der netop er forskellen på at være den store pige og være babyen og gøre det ekstra særligt og godt at være den ældste. I kan lave ting sammen med storesøster, hvor I har fokus på at hun kan, men lillesøster ikke kan. I kan rose hende, for alt det hun gør og kan hjælpe jer med, netop fordi hun er den ældste, så hun mærker, at det har en ganske særlig betydning for jer. I kan vise hende billeder og film osv. fra hun var baby og fortælle hende om, hvordan hun har - men i samme situation også sætte ord på, hvor dejligt at hun nu er blevet så stor og hvad hun kan nu - og hvorfor det så er noget helt særligt. Så hun generelt hjælpes til at finde ud af at I sætter stor pris på den store pige og måske derigennem, så også selv begynder at ville træne renlighed, fordi hun selv ser et formål med det.

Det kan være en god idé, hvis I forsøger at styre hendes indtag af mad, så hendes mave fungerer så godt som muligt. Det vil sige at hun måske godt kan få lidt ekstra frugt, som kan ...

Annonce

... sætte lidt gang i maven, så afføringen er så blød at hun uden større problemer kan presse den ud. Hun skal naturligvis ikke have tynd mave, men det er vigtigt at det ikke gør ondt at komme af med afføringen. Og når hun så sidder på toilettet, så er det vigtigt at opfordre hende til at prutte, så der kommer lidt afføring ud og hun oplever, at det faktisk er helt okay, der er ikke noget problematisk i det.

Når I ser at hun har afføring, så må I også godt tage hende med ud på toilettet. Selvm det er på vej, så er det vigtigt at vise hende, at det er på toilettet, at det foregår og ikke hen over stuebordet, bag sofaen eller andre steder. I må på den måde godt stille lidt krav.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I har allerede gjort rigtig rigtig meget og I skal naturligvis prøve at vurdere om hun er parat til at få det sidste skub eller om I allerede har talt så meget om det, at hun lige nu har brug for en pause, hvor I slet ikke siger noget eller gør noget. Hun lyder dog til at være en ret kvik pige, så jeg forestiller mig at hun ville undre sig, hvis I pludselig virkede "ligeglade", og nogle gange er det faktisk det, som skal til. For nogle børn kan det være en lettelse, at mor og far mister interessen og det kan gøre at de selv begynder at tage initiativ - for andre vil det give en "stædighed" og gøre at hun så slet ikke vil hverken det ene eller det andet på toilettet, men gør alt i bukserne. I må derfor prøve at vurdere, hvordan I tror jeres datter vil reagere og derudfra forsøge at finde ud af, hvad I så skal gøre.

Nogle gange er det et spørgsmål om at vi har talt for meget og forsøgt på alle mulige måder, men ikke rigtig har fået sagt direkte, hvad det er vi vil. Nogle børn har brug for at høre at "det er tiden at du går på toilettet nu, det er slut med at lave i bukserne, jeg ved det er svært og jeg vil hjælpe dig, men når man er 3 år, så skal man bruge toilettet" eller lignende - så det meldes klart ud. Ikke for at være "ond", "presse barnet unødigt", men for at vise barnet, at vi stiller nogle krav og at vi tror på dem og tror på at de kan klare det - og naturligvis vil hjælpe dem.

Jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre og ud fra dette finde ud af, hvorvidt jeres datter er parat til at blive skubbet lidt videre i renlighedsprocessen, eller om hun lige nu har brug for en pause ... :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"