Svar: Endnu ikke renlig - 4 år, 5 mdr.
3. juli 2013
Alder:
4 år, 5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er en rigtig svær balance at finde - at finde ud af, hvor meget I kan presse hende og samtidig ikke presse hende unødigt. Det er vigtigt at hun er tryg ved at skulle på toilettet og hjælpes til at komme over den hurdle, som det lige nu er - for hun lyder til rent fysiologisk at være parat. Hun kan sagtens holde sig og hun kan også både tisse og lave, når hun vil undgå toilettet og siger "nu er det for sent" - hun har altså umiddelbart fuld kontrol over både vandladning og afføring og det er mere utrygheden, det psykiske omkring at skulle give slip, at turde.
Jeg kan godt forstå at du tænker, det må hjælpe, hvis du siger "der er ikke flere bleer". Problemet i dette er, at det jo ikke passer, og hvis hun nu ikke bliver renlig af det, tisser i bukserne, tisser i sengen osv. så ender du jo naturligt med at give hende en ren ble på igen og så finder hun ud af at der var bleer og får derfor en følelse af at ikke at kunne regne med hvad du siger...
Far og fars familie har forsøgt at presse hende og det har ikke haft nogen positiv effekt. Det har faktisk ikke hjulpet. Og hun lyder til lige nu at have rigtig meget brug for at mærke, at det ikke er hende, der er noget galt med. Det er ikke hende, der gør noget forkert - så der, som du skriver ikke er nogen skam - men at hun har en drilleblære. At tale om drilleblæren vil ofte hjælpe børn - fordi det netop fjerner skammen og skylden. Det er drilleblæren der ikke kan finde ud af at det og I skal sammen hjælpe den med at lære det.
Hun lyder til at være rigtig godt med verbalt og det lyder som om at I godt kan lave aftaler med hende. Og jeg tænker at det er rigtig vigtigt at du nu sætter dig ned og laver en aftale med hende om, at det er nu I træner renlighed og at du vil hjælpe hende. Det er et samarbejde og du er der, støtter hende osv. Og at det også betyder at hun skal hjælpe til, gå på toilettet osv. når du beder hende om det. Så I taler om hvad det kræver at skulle træne renlighed og så du forklarer hende igen og igen, at I øver det sammen - men at det netop er et samarbejde.
Og ja - jeg synes faktisk godt du kan tale med hende om at gå til lægen. Ikke som en trussel, aldrig noget ala "hvis ikke du bliver renlig, så må du til lægen", men netop fordi det kan være udmærket at få lægen ind over. Det kan give jer lidt ro, men det kan også gøre jeres datter opmærksom på, at det her er noget I faktisk mener er vigtigt og noget hun nu skal hjælpes med. Du kan f.eks. sige til hende, at du har bestilt en tid hos lægen - ikke fordi hun er syg, men fordi du gerne vil høre, hvad lægen har af råd i forhold til tisseriet. Læger ved en masse om kroppen og måske kan lægen hjælpe jer..", så det ikke er en straf eller en skam at komme til lægen, men igen et forsøg på at hjælpe hende, fordi det forventes at hun nu kan tisse på toilettet.
Og så tænker jeg at I måske kunne prøve at tage bleen af hende her i sommer - når hun er hjemme. Har I ferie, er der mulighed for at træne renlighed i ferien, er der ro på? Du skal give hende masser at drikke, så hun naturligt har noget at tisse af og så skal hun følges på toiletttet (jvt. tidligere svar) - også selvom hun protesterer og her må du så holde fast i de aftaler I har lavet omkring samarbejde om renligheden.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske