Svar: Endnu ikke renlig - 4 år, 5 mdr.

3. juli 2013

Kategori:
Alder:
4 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er en rigtig svær balance at finde - at finde ud af, hvor meget I kan presse hende og samtidig ikke presse hende unødigt. Det er vigtigt at hun er tryg ved at skulle på toilettet og hjælpes til at komme over den hurdle, som det lige nu er - for hun lyder til rent fysiologisk at være parat. Hun kan sagtens holde sig og hun kan også både tisse og lave, når hun vil undgå toilettet og siger "nu er det for sent" - hun har altså umiddelbart fuld kontrol over både vandladning og afføring og det er mere utrygheden, det psykiske omkring at skulle give slip, at turde.

Jeg kan godt forstå at du tænker, det må hjælpe, hvis du siger "der er ikke flere bleer". Problemet i dette er, at det jo ikke passer, og hvis hun nu ikke bliver renlig af det, tisser i bukserne, tisser i sengen osv. så ender du jo naturligt med at give hende en ren ble på igen og så finder hun ud af at der var bleer og får derfor en følelse af at ikke at kunne regne med hvad du siger...

Far og fars familie har forsøgt at presse hende og det har ikke haft nogen positiv effekt. Det har faktisk ikke hjulpet. Og hun lyder til lige nu at have rigtig meget brug for at mærke, at det ikke er hende, der er noget galt med. Det er ikke hende, der gør noget forkert - så der, som du skriver ikke er nogen skam - men at hun har en drilleblære. At tale om drilleblæren vil ofte hjælpe børn - fordi det netop fjerner skammen og skylden. Det er drilleblæren der ikke kan finde ud af at det og I skal sammen hjælpe den med at lære det.

Hun lyder til at være rigtig godt med verbalt og det lyder som om at I godt kan lave aftaler med hende. Og jeg tænker at det er rigtig ...

Annonce

... vigtigt at du nu sætter dig ned og laver en aftale med hende om, at det er nu I træner renlighed og at du vil hjælpe hende. Det er et samarbejde og du er der, støtter hende osv. Og at det også betyder at hun skal hjælpe til, gå på toilettet osv. når du beder hende om det. Så I taler om hvad det kræver at skulle træne renlighed og så du forklarer hende igen og igen, at I øver det sammen - men at det netop er et samarbejde.

Og ja - jeg synes faktisk godt du kan tale med hende om at gå til lægen. Ikke som en trussel, aldrig noget ala "hvis ikke du bliver renlig, så må du til lægen", men netop fordi det kan være udmærket at få lægen ind over. Det kan give jer lidt ro, men det kan også gøre jeres datter opmærksom på, at det her er noget I faktisk mener er vigtigt og noget hun nu skal hjælpes med. Du kan f.eks. sige til hende, at du har bestilt en tid hos lægen - ikke fordi hun er syg, men fordi du gerne vil høre, hvad lægen har af råd i forhold til tisseriet. Læger ved en masse om kroppen og måske kan lægen hjælpe jer..", så det ikke er en straf eller en skam at komme til lægen, men igen et forsøg på at hjælpe hende, fordi det forventes at hun nu kan tisse på toilettet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så tænker jeg at I måske kunne prøve at tage bleen af hende her i sommer - når hun er hjemme. Har I ferie, er der mulighed for at træne renlighed i ferien, er der ro på? Du skal give hende masser at drikke, så hun naturligt har noget at tisse af og så skal hun følges på toiletttet (jvt. tidligere svar) - også selvom hun protesterer og her må du så holde fast i de aftaler I har lavet omkring samarbejde om renligheden.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet