Brev:
Endnu ikke renlig - 4 år, 5 mdr.
3. juli 2013
Alder:
4 år, 5 mdr.
Endnu ikke renlig - 4 år, 5 mdr.
Kære Helen
Jeg skrev til dig tidligere omkring min 4 aar gamle datters renlighed, og fik et meget brugbart svar tilbage. Jeg har forsøgt at følge dine råd, men uden den store succes. Jeg har for det første talt med hende om hvad vi skal gøre for at komme videre, og det har hun ikke rigtigt nogen idéer til. Jeg har også spurgt hende hvorfor hun ikke vil, og hun har sagt at så siger vi bare "hurraa"- hvilket jeg tolker som at der har været for meget opmærksomhed omkring det.
Med hensyn til faste toilettider er der sket der, at efter hun kom tilbage fra sin far, hvor det vel at mærke var gået helt i hårknude, har hun kæmpet mod det at sidde på toilettet mere end før hun tog afsted- så der er sket et tilbagefald. Jeg foreslog selv at vi kunne købe en sparegris, så hun kunne få den mønt vi ville spare på bleen, hver gang hun sad på toilettet, og så spare op til noget hun kunne tænke sig. Hun var meget begejstret, og tissede derefter på toilettet to gange- hvorefter hun mistede interessen, på trods af at jeg har forsøgt at motivere hende. Hvis jeg siger at nu skal hun tisse, stritter hun imod. Indimellem har jeg held med simpelthen at tage hende, og sætte hende på- hvorefter hun siger at hun har prøvet eller ikke kan ligenu. De gange hvor hun fysisk kæmper imod, har jeg måttet droppe det.
Med hensyn til skolen, har jeg gjort hende det klart at man ikke kan gøre i bleen, men kun på toilettet der. Vi har været ude at studere toilettet, men hun vil ikke tisse der. Men hun holder sig til hun kommer fra skole, og gør det så ofte på vejen hjem eller om eftermiddagen. Den sidste uge er det sket flere gange, at når jeg siger at vi skal på toilettet, så skynder hun sig at lave i bleen, og siger så: '"det er for sent!". Jeg fornemmer at min datter forsøger at holde fast i den tryghed som er forbundet med at vaere lille og uansvarlig- hvilket også kommer til udtryk når hun nogle gange leger baby. Det skal desuden siges at hun er en enormt viljefast pige, som gerne generelt vil bestemme alt det hun kan komme til.
Så der er et dilemma i det at jeg selvfølgelig ikke vil tage trygheden fra hende, men samtidig fornemmer at der er brug for at en anden sætter sin vilje igennem. Det var det hendes far forsøgte, men det var forbundet med mange negative følelsesudbrud fra hans side, og nogle bedsteforældre der pressede på fra sidelinjen.
Nu har jeg så fortalt hende, at den størrelse ble hun bruger, er den største der findes, og at det vil være godt at vi finder ud af at gå på toilettet inden bleerne bliver for små. Jeg overvejer at sige til hende at når man er 4,5 (hvilket hun bliver her i juli), så er der ikke flere bleer. Fortiden giver det hende ro, naar jeg siger at der er noget der ikke kan lade sig gøre, at det ikke er noget jeg kan vælge, man at det bare er sådan det er. Forleden spurgte hun : '''Vil du gerne give mig flere bleer, men er der bare ikke flere - er det det'? Min kæreste har også foreslået, at vi aftaler en tid med lægen, hvor vi taler med hende om hvad vi kan gøre - for ligesom at få en autoritet ind over. Men jeg vil selvfølgelig ikke skabe skam, så det er jeg ambivalent med. Jeg er ret udkørt omkring det her emne, og trænger virkelig til snart at finde en varig løsning.
Hvad siger du Helen - hvad mener du er vejen frem nu?