Svar: Renlighed - 3 år, 11 mdr.

17. juni 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Sanne

Tak for dit brev :)

Det lyder ganske rigtigt som om at jeres datter er utryg ved at skulle af med sin afføring og at det handler om at få overvundet den utryghed. Hun kan jo sagtens mærke, når hun skal af med afføringen og kommer fint selv og siger til, beder om at få en ble på og laver så i den - og det viser jo, at hun har fuldt kontrol over det, så det er mere at komme over den hurdle at turde give slip, når hun sidder på toilettet.

Jeg vil anbefale at I fortsat giver hende bleen på, når hun beder om det, men at I nu begynder at kræve at hun sidder på toilettet imens. Hun får sin ble, som hun har brug for, men skal sidde på toilettet ligesom andre, så hun stille og roligt bliver fortrolig med at sidde der. Og i takt med at hun kan lave i bleen på toilettet, så kan I en dag prøve uden bleen og opleve at det rent faktisk fungerer. Det er altså stadig helt okay at få ble på, men man laver ikke bag sofaen eller andre steder, når man skal lave afføring, så foregår det på toilettet.

Jeg tænker også at hun kan have behov for at I guider hende igennem afføringen, når hun så sidder på toilettet og skal prøve uden ble. At det kan være nødvendigt at I sætter jer foran hende, lader hende støtte med benene på jeres lår og I holder om hende og er der, beroliger og betrygger imens hun så presser afføringen ud. Så hun med jeres støtte oplever at hun kan og at det lykkes - netop for at få hende ...

Annonce

... over den sidste hurdle.

Derudover vil det være en rigtig god idé at I forsøger at holde hendes mave godt igang. Hun må gerne få lidt ekstra frugt, lidt svesker, krydret mad, koldskål osv. så hun med sikkerhed ikke har forstoppelse. Hun skal naturligvis ikke har tynd mave, men det er vigtigt at afføringen er let at komme af med. Det må ikke gøre ondt eller virke ubehageligt.

Og når hun sidder på toilettet og tisser, så vil det være rigtig godt at I opfordrer hende til at prøve at prutte. For det første synes mange børn i jeres datters alder at prutter er sjove (I kan måske også prøve at købe en pruttepude, fordi det kan gøre det at prutte ekstra sjovt) og hvis I kan få hende til at prutte, så kan I være heldige at der kommer lidt afføring med eller at I kan få "en brun streg" på toiletpapiret, som I kan vise hende. Dette fordi I på den måde igen får bekræftet at det ikke er svært med afføringen og at det kan komme meget let.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så er det også en god idé at I, som det lyder som om at I allerede gør, taler mede hende om hvordan kroppen fungerer, læser bøger om renlighed, om kroppen, om at skulle smide bleen, så hun stille og roligt føler sig tryg og hører at det er helt normalt og derfor slapper lidt mere af omkring det.

Og mon ikke det så kan lykkes før I skal ud at rejse, så hun kan klare det til den tid, det krydser vi fingre for! :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder