Svar: Bleafvænning - 3 år, 7 mdr.

2. juni 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære MS

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder som om at jeres datter er fysiologisk parat - hun kan holde sig, om dagen ofte i 3 timer og nogle gange holder hun sig hele natten og det er rigtig flot. Men det lyder som om at hun har lidt svært ved helt at fornemme tissetrang og stadig ikke er helt klar over, hvad det er hun skal mærke - før det så er for sent.

Det er rigtig godt at hun selv giver udtryk for at ville samarbejde og det er vigtigt at I fortæller hende, at I vil øve det sammen. Og jeg synes det er en rigtig god idé at øve det i sommeren og netop udnytte muligheden for det.

Jeg synes det er en god idé at hun har ble på, men det er vigtigt at hun ikke skal tisse i den - den skal kun fungere som en sikkerhed og den skal fungere ligesom et par underbukser.

Og så skal I indføre faste toilettider. I skal ikke spørge om hun skal tisse eller om hun skal på toilettet, men I skal i stedet tage hende i hånden og følge hende derud "kom vil går lige ud og tisser". Det skal være det første, når hun står op om morgenen og det sidste inden hun går i seng. Og på samme måde i løbet af dagen f.eks. før I kører op at handle og før hun løber ud for at lege. Og det vil være rigtig fint at I nogle gange også tisser "kom vi skal lige tisse inden vi kører" - som en helt naturlig regel, der gælder for alle, både voksne og børn, sådan er det, sådan gør man.

Kommer der noget så roser I hende for det, kommer der ikke noget, så roser I hende for at forsøge. Er bleen tør, så er det super, så kan den bruges igen, er bleen våd, så er det også super, så var det godt hun havde den på og så prøver I ...

Annonce

... bare igen næste gang. Det er vigtigt at det hele opfattes som en succes.

Det kan være en rigtig god idé at lade hende være i haven i bikinitrusser - og det samme, når I er sydpå. Hun skal naturligvis have ble på i bilen når I kører sydpå men det er vigtigt at I holder pauser undervejs, hvor hun får mulighed for at tisse og I skal virkelig undgå at sige "du må tisse i bleen" - I skal gøre, hvad I kan for at sikre at hun kan tisse undervejs og sker det så i bleen, så kan det ikke være anderledes og så er det pyt med det.

Det at løbe rundt i et par bikinitrusser og pludselig tisse vil kunne hjælpe hende med at fornemme, hvad tissetrangen er og på den måde "skubbe lidt i den rigtige retning". Men ellers skal hun have ble på - det er altid en succes oplevelse med en tør ble, det er altid et nederlag med våde bukser.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Når hun flere gange har præsteret at nå toilettet, tisser på de faste tider, holder bleen tør osv. så kan I tage bleen af hende og lade hende prøve uden. I kan evt. i en periode prøve med "training pants" - f.eks. Imse-vimse eller Gerber, som er bomuldsunderbukser med et ekstra lag - de kan suge et par dråber, så hun har mulighed for at nå toilettet, når hun mærker det er nu.

Så mit forslag er altså:

- Bibeholde bleen dag og nat
- Indføre faste toilettider, hvor I følger hende derud
- Prøve at tage bleen af, hvis hun er i haven eller I er sydpå
- Stadig faste toilettider, hvor hun følges derud
- Tage bleen af om dagen, når hun flere gange har vist at hun kan nå toilettet uden og her evt. en overgang prøve med trainingpants.

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre