Svar: Pottetræning - 18 mdr.

13. februar 2013

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

At blive renlig er en fysiologisk proces, som man modnes til. Det handler om at man både skal kunne fornemme tisse- og afføringstrang, at man kan holde sig, at man kan nå at sige til inden det sker og nå toilettet og så give slip på vandladning og afføring, når man sidder på toilettet. Alt dette er kompliceret og styres af hormoner.

Børn kan sagtens i 1.5-2 års alderen virke interesserede. De finder ud af at der kommer noget ud af kroppen, de begynder at undersøge sig selv, begynder at interessere sig lidt mere for deres køn osv. Og det er helt naturligt, men det er ikke ensbetydende med at de er fysiologisk parate. At din datter skifter ble på sine dukker, begynder at sige "poller" osv. behøver ikke nødvendigvis betyde at hun er fysiologisk parat, det kan være fordi hun spejler sig i dig, - hun leger naturligt mor med sine dukker, skifter dem, putter dem med et tæppe, kærtegner dem, trøster dem osv. alt det som du plejer at gøre med hende. Og bruger du ordet "pøller", så vil hun naturligt lære dette ord.

Et tegn på at hun er ved at være parat er at hun kan holde sig i mindst 3 timer. Hvis hun kan det, så begynder hendes blære at kunne rumme en vis mængde urin.

Din datters alder og årstid taler ikke for at træne renlighed. Og jeg synes det er vigtigt at du ikke presser hende. Men det kan sagtens være at hun hører til de børn, der vil blive renlige omkring 2 års alderen, for hun lyder meget bevidst ...

Annonce

... om hvad der sker. Og det er rigtig flot hvis hun allerede nu kan sige "nu tisser jeg" og er bevidst om at det sker. Det er et vigtigt tegn i renlighedsprocessen.

Jeg vil anbefale at du lige nu lader hende beholde bleen på og kun lader hende sidde på potte, når hun synes det er sjovt. F.eks. i forbindelse med at hun skal i bad. Det skal være en leg. Og så synes jeg at du skal tage det hele op igen til sommer. Når det er varmere i vejret og hun kan gå i lettere tøj, så er det naturligt også lettere at nå toilet eller potte til tiden. Samtidig er hun blevet det ældre og så må du vurdere der, om hun mon er parat.

Det vil til sommer være rigtig fint at du forsøger at indføre faste toilettider, så hun f.eks. tisser som en fast regel, som det første, når hun står op, og det sidste inden hun skal sove. Det kan være inden I kører op for at handle, inden I går ud for at lege osv. hvor du f.eks. siger "kom vi skal lige tisse inden vi kører" og så går I sammen ud på toilettet og tisser. Som noget helt naturligt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hun skal stadig have bleen på, den bruges som en sikkerhed. Det er en succesoplevelse at have en tør ble, men det er et nederlag at tisse eller lave i bukserne. Men bleen kan bruges som underbukser, der trækkes op og ned.

Og hvis hun så til den tid bliver ked af det, så har hun stadig brug for tid - og det er helt okay. Rigtig mange børn er ikke renlige før omkring 3 års alderen:)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder