Svar: Pottetræning - 18 mdr.
13. februar 2013
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
At blive renlig er en fysiologisk proces, som man modnes til. Det handler om at man både skal kunne fornemme tisse- og afføringstrang, at man kan holde sig, at man kan nå at sige til inden det sker og nå toilettet og så give slip på vandladning og afføring, når man sidder på toilettet. Alt dette er kompliceret og styres af hormoner.
Børn kan sagtens i 1.5-2 års alderen virke interesserede. De finder ud af at der kommer noget ud af kroppen, de begynder at undersøge sig selv, begynder at interessere sig lidt mere for deres køn osv. Og det er helt naturligt, men det er ikke ensbetydende med at de er fysiologisk parate. At din datter skifter ble på sine dukker, begynder at sige "poller" osv. behøver ikke nødvendigvis betyde at hun er fysiologisk parat, det kan være fordi hun spejler sig i dig, - hun leger naturligt mor med sine dukker, skifter dem, putter dem med et tæppe, kærtegner dem, trøster dem osv. alt det som du plejer at gøre med hende. Og bruger du ordet "pøller", så vil hun naturligt lære dette ord.
Et tegn på at hun er ved at være parat er at hun kan holde sig i mindst 3 timer. Hvis hun kan det, så begynder hendes blære at kunne rumme en vis mængde urin.
Din datters alder og årstid taler ikke for at træne renlighed. Og jeg synes det er vigtigt at du ikke presser hende. Men det kan sagtens være at hun hører til de børn, der vil blive renlige omkring 2 års alderen, for hun lyder meget bevidst om hvad der sker. Og det er rigtig flot hvis hun allerede nu kan sige "nu tisser jeg" og er bevidst om at det sker. Det er et vigtigt tegn i renlighedsprocessen.
Jeg vil anbefale at du lige nu lader hende beholde bleen på og kun lader hende sidde på potte, når hun synes det er sjovt. F.eks. i forbindelse med at hun skal i bad. Det skal være en leg. Og så synes jeg at du skal tage det hele op igen til sommer. Når det er varmere i vejret og hun kan gå i lettere tøj, så er det naturligt også lettere at nå toilet eller potte til tiden. Samtidig er hun blevet det ældre og så må du vurdere der, om hun mon er parat.
Det vil til sommer være rigtig fint at du forsøger at indføre faste toilettider, så hun f.eks. tisser som en fast regel, som det første, når hun står op, og det sidste inden hun skal sove. Det kan være inden I kører op for at handle, inden I går ud for at lege osv. hvor du f.eks. siger "kom vi skal lige tisse inden vi kører" og så går I sammen ud på toilettet og tisser. Som noget helt naturligt.
Hun skal stadig have bleen på, den bruges som en sikkerhed. Det er en succesoplevelse at have en tør ble, men det er et nederlag at tisse eller lave i bukserne. Men bleen kan bruges som underbukser, der trækkes op og ned.
Og hvis hun så til den tid bliver ked af det, så har hun stadig brug for tid - og det er helt okay. Rigtig mange børn er ikke renlige før omkring 3 års alderen:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske