Svar: Renlighed - holder sig og nægter at tisse

8. februar 2013

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev og hvor dejligt at du har fået lyst til at skrive, efter at have fulgt med på sidelinjen i flere år - tak - og velkommen til:)

Det lyder som om at jeres datter fysiologisk er parat. Hun kan mærke at hun skal tisse og have afføring, og hun kan tydeligvis godt holde sig - faktisk holde sig rigtig længe, hvis ikke hun har lyst til at tisse fordi I er i byen.

Det lyder derfor som om at det er den mentale hurdle I skal over, at hun skal finde ud af at det er okay at tisse og have afføring - uanset hvor man er, om man er i børnehave, hjemme, på besøg hos bedsteforældre eller andre steder. Og der er forskellige mulighede at hjælpe hende på. Jeg vil her give lidt forslag og så må du vælge ud fra det, du tror vil fungerer bedst hos jer:)

Ofte hjælper det at tænde for vandet, når hun sidder på toilet og potte. Det at man ikke kan høre at hun tisser, kan give en ro og samtidig kan det hjælpe til at "slippe vandet", nå hun hører vandhanen risle. At tænde for vandet, når hun skal tisse andre steder end hjemme, kan derfor nogle gange være en god idé.

Nogle gange kan det være nødvendigt at du sætter dig foran hende, når hun sidder på toilettet og holder om hende og på den måde gøre hende fuldstændig tryg. Hun må ikke føle at hun sidder højt, hun må ikke sidde og spænde i kroppen og være bange for at falde ned eller spænde så meget, at hun naturligt ikke kan slappe af og slippe blæremusklen og tisse. Ved at sidde og holde om hende, tale beroligende, betrygge og på den måde hjælpe hende igennem, så lykkes det nogle gange og ofte er det et spørgsmål om at hun oplever at kunne et par gange og så kan hun bare:)

Nogle gange er det en god idé at lade hende beholde bleen på imens hun sidder på toilettet. Så hun får trygheden ved bleen, men lærer at det er på toilettet man sidder og at man derfor ikke laver i bleen bag sofaen eller et andet sted. Det at sidde på toilettet med bleen kan nogle gange gøre at hun så tør give slip og når hun kan det, så kan hun prøve uden ble:)

Det er udmærket at give hende ble på, når I ikke er hjemme. Både for at sikre at hun ikke kommer til at tisse på gæsternes sofa, men også for at kunne slappe lidt af omkring det hele - samtidig med, at jeg godt synes I må stille lidt krav om at hun prøver at gå på toilettet, når I er der. For hun får naturligt ondt i maven, hvis hun holder sig i flere timer og det er vigtigt at hun tisser. Bleen er en sikkerhed, det er ikke meningen at hun skal tisse i den.

Det er her naturligvis også vigtigt at I er opmærksomme på at hun skal drikke nok. Det er vigtigt for at have tissetrang, at hun indtager væske nok. Ligesom I også skal sørge for at hendes mave fungerer. Hvis hun har tendens til forstoppelse, så vil det naturligt blive sværere for hende at lave afføring på toilettet og oplever hun at det gør ondt, så vil hun ...

Annonce

... holde sig mere.

I skal som udgangspunkt gå ud fra at hun skal tisse efter ca 3 timer og når I er andre steder end hjemme, så må I gerne gå med hende på toilettet. Ikke spørge om hun skal tisse, men sige "kom vi går lige ud og tisser", som noget helt naturligt. Hvis hun protesterer og I er sikre på at hun skal tisse, at hun har drukket meget og må have tissetrang, så kan det være en god idé at holde fast i at hun prøver. I er der, I hjælper hende, I går ikke fra hende, I støtter, betrygger, holder om hende osv. men tisse det skal hun.

Det kan være en god idé at tale med hende om "drille-blæren", fordi det ikke er hendes skyld at hun ikke kan, det er ikke hende, men blæren der driller. Det at fjerne skylden fra hende, har nogle gange positiv effekt. Og hun vil sandsynligvis godt samarbejde med jer om at få blæren til ikke at drille, for drille må man jo ikke. Hvis hun har lidt præstationsangst, som du er inde på, så kan det at fjerne skylden ved at tale om drilleblæren nogle gange være en rigtig god idé.

I kan prøve at tale med hende om at I gerne via et samarbejde vil hjælpe hende med at lære blæren ikke at drille. At I sammen vil lære den at tisse, både når den er hjemme og når den er andre steder. Netop fordi hun nogle gange siger at hun er en stor pige, der ikke behøver ble, så kan hun måske godt tales med omkring et samarbejde og hvordan I så kan hjælpe hinanden.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan også i jeres situation nogle gange være rigtig godt at lave et belønningsskema, hvor hun får en stjerne, et særligt klistermærke eller lignende på et stykke papir, hver gang hun tisser eller laver på toilettet. Når papiret er fyldt med stjerner, så udløser det noget hun rigtig gerne vil - det kan være en tur i zoo, i biografen eller lignende. Noget som er så stort, at det netop er med til at komme over den lille hurdle, som hun skal over for at turde.

Nogle familier har også held med at give en lille vingummibamse eller en chokoladeknap eller lignende hvis og når det lykkes at lave eller tisse på toilettet. Det at man kun får det, når man tisser eller laver kan også være en måde at kommer over den mentale hurdle og finde ud af at man sagtens kan, det er ikke farligt.

Det kan være en god idé at læse bøger om renlighed og læse bøger om hvordan man fungerer, om drenge og piger, om hvad der sker med maden som vi spiser osv. Naturligvis på et niveau hvor hun kan være med. Men så hun finder ud af at det er helt naturligt, der er ikke noget at være bange for, det er normalt.

Jeg håber at ovenstående tanker giver lidt idé til, hvordan I kan komme videre hos jer og hvad I evt. kan forsøge for at det kan lykkes. Og når det er sagt, så bliver det trods alt nok lettere at træne renlighed til sommer, hvor hun kan løbe rundt uden ble i haven og også lettere kan nå toilettet, fordi hun ikke har flyverdragt på :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder