Svar: Natble
14. januar 2013
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære lillepigens mor
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt at børn bruger ble om natten længe efter de har smidt den om dagen og så længe bleen er våd om morgenen, så har jeres datter brug for den.
Vandladningen styres af ADH - det antidiuretiske hormon og hos nogle børn er produktionen af dette hormon nedsat, hvorfor de tisser i sengen om natten. Andre børn har en blære, der ikke rummer nok urin og derfor tisser de, når de sover. Og så er der også børn der sover så dybt, at de ikke mærker at de skal tisse og derfor tisser under søvn.
De fleste børn stopper med at tisse i sengen før de er 5 år gamle, men ca. 35 % vil stadig i 5 års alderen have brug for en natble og det er helt okay. Først i 6-7 års alderen vil man normalt gå ind og behandle, hvis barnet fortsat tisser i sengen. Her kan man behandle med f.eks. et ringeapparat eller medicin (hormon). Men lige nu skal I altså tage det helt stille og roligt :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske