Svar: Ble på ved afføring

16. november 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til:)

Rigtig mange børn beder om at få ble på, når de skal lave afføring. De har svært ved at "give slip", som du præcist selv skriver. Det kræver modenhed både mentalt og fysisk og nogle børn har brug for mere tid.

Det kan være svært at sætte ord på, hvorfor man synes bleen er nødvendig. Ofte er det jo en følelse barnet har og det er rigtig svært at beskrive sine følelser. I børnehaven kan det handle om at han ikke bryder sig om at sidde på et "åbent toilet", hvor der ofte er skifteplads og mange børn på toilettet på samme tid. Hvis han er lidt blufærdig, så er det ikke rart at skulle lave afføring der.

Nogle børn bryder sig heller ikke om at det plasker lidt i numsen med vand fra kummen, atter andre børn oplever at det gør ondt og at det er ubehageligt - hvorfor de holder sig og det gør ofte problemet værre. Der er også børn der oplever det så grænseoverskridende, måske fordi de er blevet presset for hurtigt, at de nærmest er panisk angste over at skulle af med afføring .. årsagerne er mange og som sagt er det altid svært at vide, hvad det handler om, fordi barnet selv har så svært ved at beskrive det.

Det kan være en rigtig god idé at du hjælper ham til at få lidt blød afføring. Det er vigtigt at han ikke har tendens til hård mave. Netop fordi det ikke må gøre ondt at skulle af med det. Han skal naturligvis ikke have tynd mave, for det er vigtigt at han stadig kan holde på sin afføring, men den må godt være så blød, at han næsten ikke kan holde den tilbage, så når han sidder på toilettet for at tisse og du så beder ham prøve at slå en prut, så kommer der pludselig lidt afføring og han oplever "helt tilfældigt", at det slet ikke var slemt.

Du kan også prøve at kikke på hans numse og se omkring hans endetarmshul om han har små rifter eller tegn på at det kan gøre ondt eller svie - og det skal naturligvis behandles. Ligesom du også skal lægge mærke til, hvordan hans afføring normalt er i konsistensen. Hvis han svinger meget mellem at have knoldet og hård afføring og så har diarré lignende afføring, så er det en god idé at få ham ...

Annonce

... undersøgt.

Du kan give ham f.eks. lidt laktulose i en periode, for at holde maven igang og ellers naturligt medtænke kosten du giver ham. Det er også vigtigt at han drikker vand og får vand nok, for at holde maven igang.

Det vil være en rigtig god idé at du læser bøger for ham om hvordan kroppen virker. Hvad der sker med maden vi spiser, hvordan den kommer igennem munden, maven, tarmene osv. og ud som afføring, så det bliver så naturligt som muligt.

Det vil på samme måde være en rigtig god idé at læse bøger om afføring - der findes forskellige børnebøger om emnet f.eks. "muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" eller "Gæt en lort" af Sebastian Klein. Igen for at gøre det med afføring, hvordan det ser ud, lugter osv. noget helt naturligt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og så skal du sætte dig ned og tale med ham om det med afføring i ble og i toilet og forklare ham stille og roligt at du vil hjælpe ham med det. Du skal vise ham, at du forstår ham, at du godt ved at det er svært og at du ikke forventer at det kan lykkes fra en dag til en anden - men at I vil gøre det sammen. Du vil støtte ham, så han tilsidst kan og tør - og det er her rigtig vigtigt at du fortæller ham, at der ikke er noget i vejen med ham, det er ikke fordi han er forkert eller ikke er god nok, men han har en "drilletarm" som I sammen skal hjælpe med at finde ud af det.

Og det første skridt efter snak, læse i bøger, holde gang i maven, blive enige om at arbejde på det osv. er at han i første omgang har sin ble på, men sidder på toilettet med bleen, når han laver afføring. Han får på den måde trygheden ved bleen, men også oplevelsen af hvad det egentlig betyder at sidde på toilettet og fokus bliver netop at han havde afføring der - og ikke i bleen. Når han kan sidde på toilettet og have afføring i sin ble netop der, når han er tryg ved det, så kan I gå over til at han kan prøve uden ble og netop turde det. Du er der stadig for ham, hjælper ham, støtter ham osv. så det hele tiden er et samarbejde :)

Er det helt umuligt og han går helt i spåner over det, så synes jeg du skal drøfte det med jeres læge.

Håber du kan bruge dette videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder