Brev:
Ble på ved afføring
16. november 2012
Alder:
4 år, 11 mdr.
Ble på ved afføring
Hej Helen.
Mig og min ex har en super frisk dreng på snart 5 år, som stadigvæk insistere i at have ble på ved hver afføring.
Tidligere har vi af flere omgange prøvet flere strategier omkring toilet visit frem for bleen og han har også formået at sidde på toilettet og klare dette 3 gange (Ca 3/4 år siden). Dog med de konsekvenser at han brød grædende sammen og jeg kunne virkelig fornemme at dette var en voldsom og meget grænseoverskridende oplevelse for ham. Jeg trøstede, anerkendte og roste ham meget.
Fysisk var han klar, men psykisk virkede han bestemt ikke klar hertil dengang.
Han kan ikke rigtig sætte ord på hvad det er der ubehageligt, men jeg har forsøgt med at lægge papir i toilettet, belønninger, tænke brug af potte, så han ikke opleve forsvindelse nummeret ved at trække ud toilette mm.
Jeg har også udvist den kontante men omsorgsfulde facon ved at sige nu er det slut med ble, men det medførte at han panikker og selv prøver at få ble på!!
Han er godt bevidst om at det lugter og er også lidt genert herom i andres selskab.
Pt. synes han det er interessant at vi lade prutten ryge i toilet fra ble (hvis muligt), men vi ved simpelthen ikke hvordan vi kommer videre herfra?.
Har "lidt" Freud i baghovedet og tror det bla. er et spørgsmål om tryghed og give slip!!
Har talt med børnehaven og de kender planen, men han "planlægger" dog afføringen om morgen og aften!
Pt. tror jeg det er blevet af rent princip, tryghed og vane for ham med bleen, da jeg efter hans sidste psykiske voldsomme oplevelser ikke har presset ham i en periode.
Jeg prøver jævnligt at opfordrer og motivere ham til at prøve toilet ved afføring, men han er meget afvisende herfor.
Vigtigheden i at anerkende hans ønske her er vel vigtig, men føler efterhånden ikke vi kommer nogle vegne!!
Ps. Bruger han forsat ble om natten og efter sigende kan jeg forstå at vi bare skal afvente lidt med at fjerne bleen indtil den er tør om morgen. Har dog talt lidt med min søn herom uden at presse på.
Håber du kan hjælpe os?