Ble på ved afføring

16. november 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 11 mdr.

Ble på ved afføring

Hej Helen.

Mig og min ex har en super frisk dreng på snart 5 år, som stadigvæk insistere i at have ble på ved hver afføring.

Tidligere har vi af flere omgange prøvet flere strategier omkring toilet visit frem for bleen og han har også formået at sidde på toilettet og klare dette 3 gange (Ca 3/4 år siden). Dog med de konsekvenser at han brød grædende sammen og jeg kunne virkelig fornemme at dette var en voldsom og meget grænseoverskridende oplevelse for ham. Jeg trøstede, anerkendte og roste ham meget.

Fysisk var han klar, men psykisk virkede han bestemt ikke klar hertil dengang.
Han kan ikke rigtig sætte ord på hvad det er der ubehageligt, men jeg har forsøgt med at lægge papir i toilettet, belønninger, tænke brug af potte, så han ikke opleve forsvindelse nummeret ved at trække ud toilette mm.

Jeg har også udvist den kontante men omsorgsfulde facon ved at sige nu er det slut med ble, men det medførte at han panikker og selv prøver at få ble på!!

Han er godt bevidst om at det lugter og er ...

Annonce

... også lidt genert herom i andres selskab.
Pt. synes han det er interessant at vi lade prutten ryge i toilet fra ble (hvis muligt), men vi ved simpelthen ikke hvordan vi kommer videre herfra?.

Har "lidt" Freud i baghovedet og tror det bla. er et spørgsmål om tryghed og give slip!!

Har talt med børnehaven og de kender planen, men han "planlægger" dog afføringen om morgen og aften!

Pt. tror jeg det er blevet af rent princip, tryghed og vane for ham med bleen, da jeg efter hans sidste psykiske voldsomme oplevelser ikke har presset ham i en periode.
Jeg prøver jævnligt at opfordrer og motivere ham til at prøve toilet ved afføring, men han er meget afvisende herfor.

Vigtigheden i at anerkende hans ønske her er vel vigtig, men føler efterhånden ikke vi kommer nogle vegne!!

Ps. Bruger han forsat ble om natten og efter sigende kan jeg forstå at vi bare skal afvente lidt med at fjerne bleen indtil den er tør om morgen. Har dog talt lidt med min søn herom uden at presse på.

Håber du kan hjælpe os?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor