Svar: Tisser i sengen - 3 år, 4 mdr.
25. august 2012
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Ida
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at det er gået så godt med at blive renlig og det er rigtig flot at jeres datter i en periode også har kunne undvære bleen om natten. Det er dog meget normalt at børn har brug for deres natble og jeg synes faktisk ikke det er et nederlag at give hende denne på - det er et langt større nederlag at vågne op med en seng der sejler ... Samtidig kan en ble, gøre at hun sover videre om natten og det er synd for hende, hvis hun vækkes unødigt. De fleste af os sover bedst, hvis vi får lov til at sove og ikke får søvnen afbrudt :)
Om natten når vi sover, så udskilles ADH, - det antidiuretiske hormon, hvis opgave er at nedsætte urinproduktionen om natten. Nogle børn har lidt sene til at udvikle evnen til at producerer nok af hormonet og derfor tisser de i sengen. Det er altså ikke noget de kan gøre for - man er nødt til at se tiden an og ofte løser det sig af sig selv i takt med at barnet bliver ældre.
Nogle børn har også en blære der ikke kan rumme den mængde urin, barnet producerer om natten - det kan være tilfældet, selvom barnet producerer nok ADH og det gør så at barnet tisser i sengen. Hvis dette er tilfældet kan man nogle gange være heldig at få trænet barnets blære til at rumme lidt større mængder, ved at strække tiden mellem vandladningerne om dagen - men man skal vide hvad man gør og det er vigtigt at der er tale om et samarbejde og at der ikke sker uheld om dagen og jeres datter er ikke så gammel, så jeg synes måske det er lidt for tidligt at begynde at arbejde på dette ...
Nogle børn sover også så dybt, at de ikke registrerer at de skal tisse, før det er for sent og derfor tisser de så i sengen om natten. Det er også nødvendigt at barnets hjerne reagerer på signalet fra blæren om at den er fuld og sender "tisse-signal" og nogle gange er disse forbindelser ikke færdigudviklet - igen er tiden nødt til at arbejde for jer.
Det kan som I har forsøgt, nogle gange være en god idé at følge barnet på toilettet sen aften. Det kan hjælpe, hvis jeres datter f.eks. har en blære, der har svært ved at rumme den mængde urin hun producerer. Men hvis det handler om at hun endnu ikke producerer tilstrækkeligt hormon, så vil det ganske givet ikke hjælpe hende at I følger hende på toilettet sen aften.
Jeg er derfor tilhænger af at I prøver med en natble igen og så glæder jer over når den om morgenen er tør og også glæder jer over at hun har den på, de morgener, hvor den så er våd. Begge dele er rigtig godt.
I kan fortælle hende at hun har en drilleblære. Det fjerner hendes skyldfølelse, hun tisser ikke i sengen med vilje og for at hjælpe hende, så er bleen en god idé. Det er helt okay at bruge ble. I kan også med fordel læse bogen "Magnus tisser i sengen", som I finder på hjemmesiden drynites.dk.
Da der er en lille ny på vej, er det ekstra vigtigt at storesøster ikke føler sig forkert, men mærker jeres tålmodighed og omsorg - og at det er helt okay at tisse i sengen, det er der rigtig mange børn der gør. Måske har mor og far, moster, onkel eller andre i familien også tisset i sengen, da de var små - der er også en arvelig tendens:)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske