Brev:
Tisser i sengen - 3 år, 4 mdr.
25. august 2012
Alder:
3 år, 4 mdr.
Tisser i sengen - 3 år, 4 mdr.
Kære Helen
Vores datter stoppede med bleen lige omkring sin 3 års fødselsdag. Det gik utrolig let både med tis og afføring, hun havde først nogle uger hvor hun kun ville sidde på potten men begyndte hurtigt at bruge toilettet, og nu går hun selv derud og vil klare sig selv med lukket dør og kalder når hun skal tørres. Har sjældent uheld i løbet af dagen, kun indimellem i børnehaven hvor hun sikkert er optaget af leg. I vores 5 ugers sommerferie har der ikke været en eneste episode, hvor hun ikke er nået på toilettet.
I starten havde hun ble om natten, men efter næsten en hel måned hvor den var tør om morgenen begyndte vi at lade hende sove uden ble om natten. Nogle aftenener ville hun ikke have trusser på men bad om bleen og det fik hun selv lov til at bestemme så vi ikke pressede hende. Og hele sommeren har hun sovet uden ble og det er gået rigtig fint med kun enkelte uheld. De seneste uger er hun dog begyndt at tisse i sengen om natten, i sidste uge skete det tre gange og i denne uge indtil videre to gange.
Først tænkte vi at det var efter at hun havde fået jordbær eller vandmelon efter aftensmaden, men det er også sket flere gange uden at hun har fået det eller har drukket specielt meget vand.
Nogle aftener har vi løftet hende ud på toilettet når vi gik i seng ved 23-24 tiden hvor hun har tisset (nærmest i søvne) men selv efter det har hun nogle gange tisset i sengen.
Det er startet i ferien, der er ikke sket noget specielt og hun er glad som vanligt, så vi kan ikke lige regne ud hvorfor.
Når det sker siger vi pyt med det, det er hvad der sker og hun virker ikke skamfuld over det. Vi løfter hende så ind i vores seng, hvor hun sover videre mens vi piller sengetøjet af og vasker det næste morgen.
Min mand tænkte på om hun gør det for at komme ind til os og sove men hun er ikke vågen når det sker og hun kan vel ikke gøre det bevidst? Om nogle uger bliver hun storesøster, så det ville jo være rart hvis vi kunne undgå dette så hyppigt, når der også er en lille der skal ammes om natten.
Vi har talt om at give hende ble på om natten igen men det vil vi ikke, det vil være synd, hvis det vil føles som et nederlag for hende.
Hun sover i øvrigt godt og virker ikke til at drømme mere end hun plejer.
Har du forslag til hvad det kan skyldes og hvad vi kan gøre?
Eller er det bare sådan det er at have et blefrit barn?
Hilsen
Ida