Svar: Toilettræning - hvad nu?
21. august 2012
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære A´s mor
Tak for dit brev :)
Trainings Pants lyder som en rigtig god idé hos jer, fordi jeres datter godt kan fornemme både vandladnings og afføringstrang, men stadig har svært ved helt at huske på at nå toilettet og her hjælper trainingspants hende til at huske hun skal tisse. Samtidig har hun også givet udtryk for at hun ikke vil på toilettet, hvis hun har ble på, så kan hun ligeså godt bruge bleen og her er trainingpants en god mellemvej.
Jeres datter lyder ummidelbart kvik og god til at sætte ord på hvad hun tænker og jeg synes I skal prøve at sætte jer ned og tale med hende om det her med renlighed. Tale med hende om, hvad I forventer af hende - hun ved det sikkert godt, men det er stadig godt at få sat ord på.
I skal også tale med hende om at I vil hjælpe hende med at blive renlig og at det skal være et samarbejde og at det gælder både derhjemme og i børnehaven. Jeg tænker at renligheden hos jer har stået på så længe, at hun måske et eller andet sted har givet lidt op, det glider lidt i baggrunden. Jeg er helt sikker på at hun ikke er ligeglad, hun vil rigtigt gerne at det skal lykkes, men hun kan ikke overskue det ...
Det kan her være en rigtig god idé at tale med hende om at hun har en "drilleblære" og på den måde fralægge hende skylden. Det er ikke fordi hun ikke vil eller ikke kan, men fordi hendes drilleblære nogle gange driller. Og I er nødt til at hjælpe hinanden med at få den til at finde ud af det.
Derfor skal hun have faste toilettider både derhjemme og i børnehaven og det er vigtigt at alle er aktive omkring det. Hun skal på samme måde også forklares at det er vigtigt at hun gør opmærksom på det, når hun kan mærke det. Hun kunne på jeres ferie og hun kan derfor også hjemme og i børnehaven.
Og så skal I prøve at finde ud af, hvorfor hun har alle de uheld i børnehaven. Det er for det første vigtigt at pædagogerne går aktivt ind i problematikken og ikke kun husker hende på at gå på toilettet, men går med hende derud og sikrer at hun rent faktisk går derud - og tit nok.
I skal prøve at finde ud af om hun nogle gange holder sig eller overhører kroppens signaler når hun leger, fordi hvis man går ud af en leg, så er det svært at komme ind i legen igen. Det skal pædagogerne hjælpe hende med og det kan være en god idé at tale med børnene om generelt at man godt kan forlade en leg, for at gå på toilettet eller fordi man skal have noget at drikke eller lignende.
Måske er hun ikke så glad for at bruge toilettet i børnehaven, fordi der er for meget uro. I nogle børnehaver tisser børnene på rad og række og hvor der ikke er døre, så de sidder åbent - og er man lidt forfængelig, så kan det nogle gange være svært at skulle tisse sådan og koncentrere sig om at tisse færdig .. Her kan det nogle gange være en god idé at undersøge om der er andre toilettet og måske mulighed for at tisse lidt mere privat og så vise hende dette og tale med hende om at hun kan bruge dette toilet i stedet.
Nogle børn synes også at toilettet er for beskidt og har ikke lyst til at sidde der ... Der kan være mange årsager til at børn har svært ved at træne renlighed i børnehaven, men udgangspunktet er at I finder ud af, hvad hun tænker og hvordan hun oplever det hele. At I får præciseret at det er nu og at I vil hjælpe hende, at I ved at hun kan, men at hun naturligt skal hjælpes lidt og også bruge "drilleblæren", som I sammen hjælpes med at få til at "opføre sig rigtigt" - for der er ikke noget galt med hende :)
Håber I kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske