Toilettræning - hvad nu?

21. august 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Toilettræning - hvad nu?

Kære Helen,

Vores datter, der fyldte tre år i maj, har fra hun var knap to år kunne fortælle, når der kom stort i bleen og indimellem også blot ved vandladning. Da hun var fyldt to, købte vi en potte, som hun viste blandet interesse for. Et par enkelte gang lavede hun stort på potten og blev meget ked af det og forskrækket, så vi lod den blot stå på badeværelset, så hun selv kunne vise interesse for evt. nyt forsøg.

Da hun var to år og syv-otte måneder var interessen der igen, men nu ville hun gerne sidde på toilettet i stedet, så vi læste bøger højt, købte et lille toiletsæde og begyndte med at indføre faste toilettider med noget blandet held. De fleste gange kom der ikke noget i toilettet, men hun var vældig stolt over at sidde der og pavestolt af de nyindkøbte trusser, som blev vist frem som det første hver morgen i vuggestuen! I samråd med vuggestuen besluttede vi at prøve at tage bleen af hende i en periode - det var nok en fejl, kan jeg nu se, når jeg læser dine andre indlæg om emnet, men vi og vuggestuepersonalet troede altså på, at det ville gå.

Hun havde nogle uheld dagligt, men blev faktisk også mere opmærksom på, hvornår hun skulle og havde oftere held på toilettet. Imidlertid skete der det, at jeg blev syg og var indlagt på hospitalet i fem dage og efterfølgende var sygemeldt og sløj på sofaen i yderligere en uge. I den forbindelse blev hun rigtigt ked af det og mistede fuldstændig lysten til toilettræning. Hun blev meget ulykkelig, når der var uheld og bad selv om at få ble på igen. Igen i samråd med vuggestuen blev vi enige om at lægge toilettræningen på hylden, da overskuddet ikke var der på hjemmefronten og skift til børnehave var nært forestående.

Vi lod så toilettræningen være og koncentrerede os om at få en god børnehavestart. Det er også gået rigtig fint, og de begyndte stille og roligt at invitere hende på toilettet efter noget tid. Med blebukser. Hun ville indimellem gerne, andre gange ikke, tissede nogle gange på toilettet og lavede altid stort i bleen. Vores pige er ret god til at udtrykke sig og tænker også en del over tingene, og hun sagde selv, at hun ikke ville gå på toilettet, når hun nu havde ble på - så var det jo ikke nødvendigt!

Da vores sommerferie begyndte en uge ...

Annonce

... inde i juli, lavede vi så den aftale med hende, at hun nu skulle prøve at sidde mere på toilettet og til gengæld ikke gå med ble. Den var hun med på. Vi lavede et fint afkrydsningsskema med 2-3 timers intervaller, hvor hun satte kryds, når hun havde været ude at sidde på toilettet. Og i løbet af en uges tid kunne hun faktisk holde sig tør en hel dag, men lavede fortsat stort i underbukserne. Meget stolt pige, som ikke var spor ked af det, når der skete uheld. Hun konstaterer det blot med det samme uden tegn på fortrydelse. Vi mener godt, at hun kan mærke det, når det er på vej, for vi observede flere gange, at hun trak sig væk og gik et bestemt sted hen i haven, når det var tid.

Tilbage i børnehaven i 14 dage gik det lidt ned af bakke igen. Hun siger ikke selv til, men skal mindes om at gå ud med jævne mellemrum. Leger hun godt sker der uheld med både stort og småt, måske 1-2 gange dagligt. For at begrænse vasketøjsmængden, købte vi såkaldte training pants (Imsevimse), og de fungerer fint. Hun er glad for dem.

Vi har nu haft en uges bonusferie sydpå, hvor hun med påmindelser og god tid i fred og ro alene på toilettet faktisk har været helt renlig for afføring og faktisk også selv har sagt til et par gange, hvor vi er nået på toilettet. Vandladningen har det knebet mere med - der kom vist en del på stranden / i havet samt et par enkelte uheld, hvor hun var træt og forældrene glemsomme.

Nu er hun så tilbage i børnehaven, hvor vi fortsætter som før med 1-2 uheld dagligt. Hun skal hives lidt mere ud på toilettet og har ikke tålmodighed til at sidde der længe. Og vi er opmærksomme på ikke at formulere det som spørgsmål!
Hun gør sjældent opmærksom på, hvis hun skal tisse eller lave stort, er stadig ligeglad med uheld, men meget stolt, når hun har succes på toilettet.

Jeg kan ikke rigtigt finde ud, hvordan vi skal fortsætte. I børnehaven synes de, vi skal være tålmodige, og tror på, at det nok skal komme. Jeg føler, at projektet er kørt lidt fast og synes, der er vældig meget ulækkert vasketøj trods training pants. Omvendt tror jeg ikke, at vi kan få hende til at gå på toilettet regelmæssigt, hvis vi giver hende bleen på igen. Har du et forslag til, hvordan vi bedst kommer videre?

Venlig hilsen,
A's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre