Svar: Potte træning

17. august 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Når jeg nogle gange anbefaler at man tager bleen af barnet, så gør jeg det ud fra at barnet skal være opmærksom på at det tisser, at der foregår noget dernede, som man skal lægge mærke til. Det betyder at man f.eks. kan udnytte sommeren og lade barnet løbe rundt i haven med et par underbukser, badebukser eller lignende og når barnet så pludselig tisser, så kan man sige "nu tisser du skat" og på den måde hjælpe barnet til at blive opmærksom på, hvad der sker.

Når jeg anbefaler at man ikke tager bleen af for hurtigt, men i stedet indfører faste toilettider, så er det for at undgå for mange uheld og give barnet en følelse af at det går godt, at barnet kan. Barnet får en succesoplevelse af at have en tør ble og hvis der er kommet noget i bleen, så skiftes den bare og det var fint at forsøge. Hvis man tager bleen af og barnet tisser i bukserne, så vil det aldrig være en succes, så vil det altid være et nederlag - og for mange nederlag er synd. Især når de kan undgås ved at man hjælper barnet på toilettet.

Og det er rigtig vigtigt at hjælpe barnet, for det er helt naturligt at børn glemmer at de skal tisse, når de er fordybet i en leg eller ikke kan nå toilettet, når de pludselig mærker at de skal tisse og at der derfor sker uheld. Og derfor er det vigtigt ikke at lade barnet styre det selv, men at vi som voksne tager ansvar for at hjælpe. Derfor er det også vigtigt at I ikke spørger "skal du tisse?" eller siger "husk lige at tisse inden du går ud ..", men at vi tager barnet i hånden og siger "Kom vi skal lige ud at tisse inden vi kører" eller lignende, så det er noget vi skal og noget vi naturligt gør - det er en helt naturlig regel, som gælder både voksne og børn. Vi tisser alle sammen før vi kører op for at handle - sådan er det bare.

Nogle gange kan det være en god idé at indføre et belønningssystem, hvor barnet får et lille stykke slik eller måske en lidt sundere model, hvor ...

Annonce

... man giver et klistermærk, en stjerne eller lignende på et stykke papir og når papiret er fyldt ud, så udløser det en lidt større ting, en tur i zoologisk have, i biografen eller lignende. Og andre gange er belønningssystemer ikke særligt gode.

Et belønningssystem kan være godt at bruge der, hvor barnet tydeligt fysiologisk har styr på sin vandladning og afføring, men ikke rigtig tør give slip og derfor har brug for en eller anden belønning til lige at komme over den sidste hurdle, for at det skal lykkes. Det kan være det, som lige giver det sidste skub i den rigtige retning.

Men det er jo et eller andet sted vigtigt at det ikke er vingummien eller guldstjernen der får ham på toilettet, men at han kan mærke tissetrang eller fornemmer reglerne for toiletbesøg - altså hvad er det der kommer i fokus her - hvorfor går han på toilettet, fordi han får slik eller fordi han rent faktisk fornemmer at han skal tisse ... Det er derfor vigtigt at du ikke logger med belønning og f.eks. siger "hvis du går ud og tisser, så får du en vingummi ...".

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du spørger hvordan du skal komme væk fra belønningssystemet og her kunne idéen med stjerner på et papir måske være en idé og når han er helt renlig, så kan I stoppe med belønninger.

Du siger at han måske bliver forvirret over at han nogle gange har ble på og andre gange ikke - og umiddelbart tænker jeg, at det at han jo har ble på, ikke betyder at han så ikke skal på toilettet. Han skal stadig tisse på toilettet, han skal stadig have faste toilettider - du skal opfatte det som om at han ikke har ble på og bleen skal bruges som et par underbukser der trækkes op og ned. Så bleen udelukker ikke toiletbesøg, den er en ekstra sikkerhed og når han så gentagende gange har nået toilettet og bleen hele tiden er tør, så er det fint at fjerne den helt.

Og ja - det tager tid, for mange børn går der flere måneder med at træne renlighed før de mestrer det :)

Håber du kan bruge denne uddybning videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor