Svar: Renlighed med afføring
12. juli 2003
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej
Hvorvidt børn kan kontrollere deres afføring har at gøre med hvordan deres mave fungerer. Altså hvor ofte og hvor regelmæssigt det er.
Ofte vil barnet lave i bleen og så komme og meddele at de har lavet, andre vil gå om bag en stol eller på anden måde gemme sig. Når børn gør sådan er det et godt tegn, da de så er bevidste om at de laver i bleen.
Dernæst vil barnet ofte begynde at meddele at det nu laver i bleen og til sidst vil det lykkes barnet at sige til inden. Det er således noget der tager tid. Ifølge nogle psykologer vil et barn på 2 år ofte opleve afføringen som en del af sig og det kan være svært at give "noget af sig selv" fra sig. Det er en helt naturlig proces, hvor barnet langsomt skal finde kontrollen og det er vigtigt at man som forældre ikke forsøger at presse barnet eller skælder ud.
Jeg synes I skal se tiden an og give hende fred til at besørge, som hun nu vil. Man siger normalt, at man ikke kan forvente at børn har kontrol over vandladning og afføring før efter tre års alderen, og selv herefter skal der være plads til uheld.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske