Svar: Bange for at gå på toilettet

9. juli 2012

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Lotte

Det er en rigtig god idé at holde jeres drengs mave igang, ved at sammensætte maden, så han så vidt muligt ikke får hård mave og har han brug for Movicol, så skal I give ham det. Det er ikke noget problem at han får det fast i en periode, hvis det hjælper ham og han så kan komme af med sin afføring :)

Hvis han oplever at afføringen er hård og svær at komme af med, så vil han holde igen og afføringen bliver hårdere og derfor sværere at komme af med og det er en rigtig dum cirkel at komme ind i. Når afføringen er hård og han skal presse meget for at få det ud, så får han let små rifter ved endetarmen og det gør rigtig ondt. Når han holder sig, så bliver dette værre. Derfor er det vigtigt at I så vidt muligt prøver at gøre afføring blød, uden at han får tynd mave, men så han flere gange i træk oplever at det ikke gør ondt, det er ikke forbundet med ubehag, at skulle lave stort på toilettet.

Da han lyder til at have helt styr på sin afføring, og egentlig være klar, men er bange for de smerter han nogle gange har oplevet i forbindelse med at skulle have afføring, så er det vigtigt at I gør ham så tryg som muligt. Nogle gange kan det være nødvendigt at I ...

Annonce

... sætter jer foran ham, når han sidder på toilettet og hjælper ham og guider ham, når han skal presse, så I er der, betrygger og beroliger.

Det kan også nogle gange hjælpe at bruge lidt ekstra tid på toilettet, f.eks. læse en bog eller lignende højt imens han sidder der, der kan gøre det lidt hyggeligt og det kan give ham den tid han måske behøver, for at få det ud ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I skal også være opmærksomme på at et toiletsæde og også gerne en lille skammel, som han kan sætte sine fødder på vil være godt. Det gør at han kan slappe mere af, når han sidder på toilettet og ikke sidder og spænder i kroppen. Det er vigtigt i forhold til at kunne presse afføringen ud.

Det kan være en rigtig god idé at læse bøger om afføring og om hvordan kroppen fungerer, så han får så naturligt et forhold til det som muligt. Det kan være bøger der handler om maden vi spiser og hvordan den bliver til tis og afføring, ligesom I kan læse bøger om afføring f.eks. "Gæt en lort" af Sebastian Klein eller "Muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" ... Igen for at det hele omkring afføring bliver lidt afmystificeret :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie