Brev:
Bange for at gå på toilettet
9. juli 2012
Alder:
5 år
Bange for at gå på toilettet
Kære Helen
Jeg skrev til dig tidligere angaaende problemer med haard mave. Det syntes jeg faktisk gaar rimeligt.
Problemet er nu, at Oscar er bange for at gaa paa toilettet eftersom at det gjorde ondt paa ham, da han var forstoppet. Han er bange for at det gør ondt, det siger han selv.
Derfor kæmper vi efterhaanden en stor kamp om at faa ham til at gaa paa toilettet. Eftersom han ikke vil, holder han sig, og det ender jo alligevel med lidt afføring i underbukserne, og det kan være op til 6 gange paa en eftermiddag, hvis det lige er den dag, at han har behov for at gaa paa toilettet. Trods utallige forklaringer om, at det ikke gør noget, at han ikke skal være bange, at det er helt normalt at gaa paa toilettet og at det skal man... saa er taalmodigheden ved at slippe op. Vi ved simpelthen ikke, hvordan vi skal takle det nu.....?
Hvis der er gaaet nogle dage uden afføring, saa faar han et brev Movicol, og det virker, og det gør ikke ondt paa ham, men han er bange for at komme paa toilettet. Hvordan kan vi gøre det godt igen? Jeg er sikker paa, at hvis han lærer at slappe af og ikke frygter det mere, saa hjælper det ogsaa paa hans forstoppelse.
Kærlig hilsen
Lotte