Svar: Renlighed - vi har prøvet alt
29. maj 2012
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære Maltes mor
Tak for dit brev og velkommen tilbage - dejligt at høre fra dig igen :)
Umiddelbart lyder det som om at Malthe egentlig er parat, - rent fysiologisk. Han kan godt fornemme når han skal tisse og have afføring og han er også i stand til at holde sig indtil han når toilettet - men mentalt, lyder han ikke til at være helt parat endnu.
Interessen har han ikke helt og måske er det hele gået lidt for stærkt, da renlighed, flytning osv. er faldet sammen. Nogle gange er han så optaget af andre ting, at han glemmer at han skal tisse og så går det galt. Derudover tror jeg du har helt ret, når du skriver at I måske har "talt det til døde", når I næsten hver anden time har spurgt om han skal tisse og når han går i enrum og laver i bukserne, så er han bevidst om at han gør det og han kan også mærke at han har det i bukserne, men han ved jo godt at det ikke er helt vel set. Han ved godt at I forældre rigtig gerne vil se ham renlig og han ved godt at der er belønning at hente, når det lykkes - men når det ikke lykkes, hvad så. Så er det bedre at lade som ingenting og håbe at det så forsvinder eller glemmes ... :)
Jeg anbefaler at man ikke tager bleen af for hurtigt, for det er altid et nederlag med våde bukser og en succesoplevelse med en tør ble. Og jeg synes faktisk det er synd for jeres dreng at han skal opleve våde bukser og det nederlag det giver ham, flere gange om ugen. Jeg er derfor tilhænger af at I giver ham en ble på - MEN, det er meget vigtigt at I fortæller ham at han ikke skal tisse eller lave i bleen. Den bruges som et par underbukser der trækkes op og ned og som en sikkerhed. Det er ikke rart at lave i bukserne og han bliver syg, hvis han går med våde bukser, så derfor får han bleen på, men han skal stadig bruge toilettet.
Det giver jer mulighed for at rose ham, når han når toilettet. Selvom der kommer små dryp i bleen, så suger den så godt, at han sagtens kan bruge den igen og den føles tør - det er en succes at kunne bruge samme ble. Men kommer der små dryp i underbukserne, så er I altid nødt til at skifte dem, for det er ikke godt at gå med våde underbukser, så bliver huden rød og irriteret og derfor er det ikke så stor en succes, selvom han rent faktisk nogle gange næsten når toilettet.
Det er også rigtig godt at kunne sige "pyt med det, så var det jo godt du havde bleen på", når han en gang imellem ikke når det. Det er helt okay, det er jo netop derfor bleen er der. Og så prøver I bare igen næste gang.
Det vil være rigtig godt at han hjælpes til toilettet med faste toilettider. Det vil sige at han tisser som det første om morgenen, når han står op og som det sidste inden han skal i seng - evt. i forbindelse med aftenbadet. Han tisser også altid inden han skal spise og inden han løber ud for at lege. Gerne med ca. 3 timers intervaller i løbet af dagen, men prøv at passe det ind i forhold til dagens aktiviteter.
Spørg ham ikke "skal du tisse?", for så siger han nej, bliver opmærksom og tisser så 2 minutter efter. Tag ham i stedet i hånden og sig "kom vi skal lige tisse, inden vi kører", som en helt naturlig regel, der gælder både voksne og børn. I tisser altid inden I kører hjemmefra.
Når I fornemmer at han skal have afføring og kan se at han trækker sig, går bag sofaen eller for sig selv, for at lave i bukserne, så vis ham at I ser det og igen følg ham derud "kom skat, du skal lige på toilettet". Hvis han har ble på, som jeg jo anbefaler og ikke er tryg ved at lave på toilettet, så kan I lade ham beholde bleen på, men bede ham sætte sig på toilettet med bleen. Så han stadig ved at det er der det foregår og stille og roligt, når han er tryg ved det, så kan han så igen prøve at sidde der uden ble.
Når han på forskellige tidspunkter af dagen sidder og tisser på toilettet, så prøv at få ham til at prutte og på den måde presse lidt. Hvis han oplever at der kommer lidt afføring der, så vil han føle at det ikke er helt så farligt og stille og roligt blive tryg ved det.
Så jeg synes at bleen bør på igen, så alle måske kan slappe lidt mere af og han får lidt mere tid og også succesoplevelserne med en tør ble fremfor gentagende nederlag med våde bukser ... :) Bleen skal give ham trygheden i en periode, så han igen tør og føler sig parat. Du kan købe bleer der ligner underbukser mere - se f.eks. drynites.dk, måske vil han synes det er okay hvis der er en dinosaur eller lignende på ...:)
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske