Renlighed - vi har prøvet alt

29. maj 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Renlighed - vi har prøvet alt

Hej Helen

Ved ikke helt hvor jeg skal starte for ikke at gøre brevet alt for langt og indviklet, men prøver så godt jeg kan:)

Vores søn på 3 år og 8 mdr har smidt bleen for 1 mdr siden.
Vi forsøgte da han blev 3 år, men hans gamle BH mente ikke han var klar og vi stoppede med at tale om det osv indtil for 1 mdr siden hvor vi havde en lidt ældre dreng på besøg og han løb på toilettet og dagen efter ville Malte ikke have ble på.
Vi greb selvfølgelig chancen og gav ham underbusker på.

Herefter har det været en MEGET hård mdr:)

Først og fremmest så sagde han (i starten) "jeg tisser", mens han tissede, da vi så sagde han skulle sige til inden sagde han, at han ikke kunne mærke det, hvorfor han konstant havde uheld.

Han vil gerne sidde på toilettet, men siger stadig ikke fra og tisser derfor kun når vi (hver anden time) siger nu skal du tisse - det samme gør de i BH.

Han holdt hurtigt op med at sige "jeg tisser", men gør det i stedet bare i bukserne uden forvarsel de gange vi ikke når at få ham ud inden.

Derudover er det en kamp at få ham derud og han siger hele tiden "jeg skal ikke tisse", men når vi så kommer ud så tisser han en ordentlig tår eller hvis vi ikke går der ud så tisser han i bukserne 2 min efter vi lige har spurgt.
Dette er både på toilettet eller i buskene (her de dage vejret har været godt)

Vi er prøvet ALT - belønning, kugler i en skål med stor præmie hvis han får den fyldt op, prøvet at læse om det, tale om det, ikke talt om det osv osv osv.
Malte kan sagtens selv tage bukserne ned, stå op og tisse, eller sætte sig på toilettet - er ikke bange for toilettet osv. - så det er ikke pga han ikke dette.
Vi er helt tabt.

Der har været måske 3 gange hvor han pludselig har sagt "jeg skal tisse" og hvor vi har nået ud, men som sagt kun ca 3 gange - ellers siger han bare intet eller at han ikke skal - selvom vi ved han skal.

Med hensyn til stort har han gjort det 3 gange på toilettet, men ellers gør han det i bukserne. Vi ...

Annonce

... har sagt han gerne må komme og bede om bleen, men det gør han ikke. Han ved hvornår det kommer da han lige så stille lister afsted og går i et andet rum eller lign., men han kommer ikke og beder om ble eller går på toilettet. Plus han kommer heller ikke efterfølgende, så han føler ikke det er væmmeligt at gå rundt med i bukserne.

Om natten får han nat ble på - den er somregel tør og han har ikke problemer med at skulle have den af om morgenen

Lidt generelt : Malte startede først i 1 BH, men skiftede for 3 mdr siden da han er et særligt sensitivt barn og havde brug for et mindre sted med faste rammer og rutiner.
Den nye BH er fantastisk og de har på trods af det er 1 mdr nu stadig holdt fast og sørger for faste toilettider og der er nu kun 1 pose med hjem (med stort i) ellers sker der meget sjældent tisse uheld der nede, men han kommer heller ikke til dem - det er kun fordi de sætter ham på toilettet og han så tisser.

Malte fik en lillesøster for 9 mdr siden, men der er ikke noget generelt ift hende (han forguder hende)

Jeg skriver til dig fordi vi er lige ved at give op -

1) kan han virkelig ikke mærke at han skal tisse og lave stort??
2) skal vi give ham ble på igen og vente, dog lidt svært da han ikke vil gå med ble mere og vil have underbukser på?
3) skal vi kæmpe hver gang for at få ham på toilettet, selvom han ikke gider derud og hvordan skal vi bedst gøre det så det ikke bliver en kæmp? Han er ikke bange eller noget han mener bare ikke han skal tisse og han gider ikke gå der ud sikkert fordi han heller vil lege, se tegnefilm osv.

Vi har som skrevet prøvet alt, fra ros, belønning, præmier, kugler, snak, forklaringer, frustration osv osv., men intet synes at virke selv 1 mdr efter start. Det er som om han lukker af hvergang vi taler om det eller prøver på det og måske har vi talt det til døde eller spurgt "skal du tisse" så meget at han helt lukker af - hvad ved jeg, men hvad skal vi gøre herfra og fremover????

Med venlig hilsen

Maltes mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.