Svar: Afføringsmønster
21. april 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Marie Louise
Tak for dit brev og velkommen tilbage, dejligt at høre fra dig igen - og tillykke med at I har fået en lillebror :)
Det anbefales at børn der får fuld flaskeernæring har afføring en gang i døgnet og det lyder også som om at din dreng har haft dette, men at hans afføringsmønster lige nu, hvor han er i behandling hos kiropraktor, kører lidt uregelmæssigt.
Det kan være en god idé lige at drøfte dit spørgsmål med jeres læge. Lægen vil også kunne mærke og lytte på din drengs mave og vurdere om maven virker til at fungerer godt. Derudover vil sige sige, at mit umiddelbare skøn er, at det er okay, hvis din dreng lige nu har afføring hver 2-3 dag, så længe den virker blød og lind og han ikke virker generet af det. Men går der længere tid imellem eller hvis du oplever at han begynder at indtage mindre mængde mælk, så synes jeg du skal prøve at give ham laktulose, for at holde maven igang.
Hvis han får forstoppelse, så kan det påvirke hans indtag af mælk, så han ikke drikker nok, og når han ikke drikker nok, så kommer der heller ikke nok ud - og det er en rigtig dum cirkel, som naturligt kan gå ud over hans trivsel. Derfor er det vigtigt at holde maven igang med f.eks. laktulose.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske