Svar: Af med bleen - 2 år, 11 mdr.

15. april 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Lillepigens mor

Jeg synes bestemt ikke at det er tid til at træne renlighed lige nu. Jeres datter lyder ikke til at have overskuddet til det, der sker simpelthen for meget i hendes liv lige nu og de næste uger frem.

Lad hende starte i børnehaven og bruge et par måneder på at blive kørt ind der. Stille og roligt vil hun sandsynligvis lægge mærke til at de andre børn i børnehaven bruger toilettet og nogle vil måske kommentere på hendes ble. Det er nogle gange bedre at hun får lidt opmærksomhed og motiveres via de andre børn, end at det er os voksne, der blander os ...

Jeg har på fornemmelsen at I bor med have? I hvert fald var der noget med at far har været igang med at renovere hus ... :) Og det vil være en rigtig god idé at udnytte at I har have, når det bliver sommer. Her skal jeres datter have et par bikinitrusser på, så hun naturligt pludselig bliver opmærksom på at hun tisser, når hun løber rundt og leger i haven. Og I skal gribe den chance der kommer her, så hun hjælpes til at nå toilet eller potte. Det skal naturligvis være på en måde som hun er okay med. Nogle børn bliver meget forskrækkede, når de pludselig mærker at de tisser uden ble og kan finde på at græde og kan føle sig meget forkerte, ...

Annonce

... og her kræver det naturligt lidt ekstra støtte og opmuntring til at forstå at det er okay og netop derfor måske rigtig godt at bruge toilet eller potte. Andre børn synes det er rigtig sjovt og ser det som en leg, hvor de konstant vil på toilettet eller potten ...

Når hun igen er blevet opmærksom på sin tissetrang og hvad det handler om, så kan I forsøge med faste toilettider og i første omgang kun to gange dagligt - når hun står op og inden hun skal i seng. Og toilettiderne kan så udvides stille og roligt, så det også bliver inden I kører op for at handle, inden hun løber ud for at lege osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er altså i juli måned - måske når I holder lidt sommerferie, at I skal prøve om det kan passe ind ... :) Og når det er sagt, - hvis det ikke går og hun går helt i baglås, så lad være, så må hun blive renlig senere.

Læs evt. bøger om renlighed, som kan give hende lidt idé om, at det er ved at være tiden, at hun er en stor pige, der ikke behøver ble ... velvidende at hun netop godt kan have brug for at føle sig lidt lille, fordi lillebror jo kommer til :)

Og så rigtig meget held og lykke med den forestående fødsel - dejligt at høre at I allerede ved at det bliver en lillebror og glæder mig til at følge jer videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.