Svar: Af med bleen - 2 år, 11 mdr.
15. april 2012
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Lillepigens mor
Jeg synes bestemt ikke at det er tid til at træne renlighed lige nu. Jeres datter lyder ikke til at have overskuddet til det, der sker simpelthen for meget i hendes liv lige nu og de næste uger frem.
Lad hende starte i børnehaven og bruge et par måneder på at blive kørt ind der. Stille og roligt vil hun sandsynligvis lægge mærke til at de andre børn i børnehaven bruger toilettet og nogle vil måske kommentere på hendes ble. Det er nogle gange bedre at hun får lidt opmærksomhed og motiveres via de andre børn, end at det er os voksne, der blander os ...
Jeg har på fornemmelsen at I bor med have? I hvert fald var der noget med at far har været igang med at renovere hus ... :) Og det vil være en rigtig god idé at udnytte at I har have, når det bliver sommer. Her skal jeres datter have et par bikinitrusser på, så hun naturligt pludselig bliver opmærksom på at hun tisser, når hun løber rundt og leger i haven. Og I skal gribe den chance der kommer her, så hun hjælpes til at nå toilet eller potte. Det skal naturligvis være på en måde som hun er okay med. Nogle børn bliver meget forskrækkede, når de pludselig mærker at de tisser uden ble og kan finde på at græde og kan føle sig meget forkerte, og her kræver det naturligt lidt ekstra støtte og opmuntring til at forstå at det er okay og netop derfor måske rigtig godt at bruge toilet eller potte. Andre børn synes det er rigtig sjovt og ser det som en leg, hvor de konstant vil på toilettet eller potten ...
Når hun igen er blevet opmærksom på sin tissetrang og hvad det handler om, så kan I forsøge med faste toilettider og i første omgang kun to gange dagligt - når hun står op og inden hun skal i seng. Og toilettiderne kan så udvides stille og roligt, så det også bliver inden I kører op for at handle, inden hun løber ud for at lege osv.
Det er altså i juli måned - måske når I holder lidt sommerferie, at I skal prøve om det kan passe ind ... :) Og når det er sagt, - hvis det ikke går og hun går helt i baglås, så lad være, så må hun blive renlig senere.
Læs evt. bøger om renlighed, som kan give hende lidt idé om, at det er ved at være tiden, at hun er en stor pige, der ikke behøver ble ... velvidende at hun netop godt kan have brug for at føle sig lidt lille, fordi lillebror jo kommer til :)
Og så rigtig meget held og lykke med den forestående fødsel - dejligt at høre at I allerede ved at det bliver en lillebror og glæder mig til at følge jer videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske