Af med bleen - 2 år, 11 mdr.

15. april 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Af med bleen - 2 år, 11 mdr.

Hej Helen.

Vi kunne godt bruge dit råd omkring renlighed. Jeg har læst nogle af dine svar fra brevkassen, og vi vil gerne vide om vi skal vente lidt endnu.

Der sker nemlig meget for vores snart 3-årige datter. Hun er lige startet i børnehave, og det er sørme en stor ny verden for os alle sammen. Indkøringen har gået rigtigt godt. Vi afleverer en lidt usikker, men ikke ked af det pige og henter en glad pige som leger men vil også gerne med hjem. Pædagogerne siger, at der går godt. Herhjemme mærker vi dog en forandring. Hun er meget træt, pirrelig og søger konflikterne. Hun slår og græder meget. Der er ingen tvivl om, at det kræver kræfter for hende lige nu.

Derudover skal hun være storesøster om 3 uger. Hun snakker meget om lillebror, og spørger hver dag, om han kommer nu.

Vi havde jo nok håbet på at få bleen af hende inden lillebror kommer, men som det er nu, så synes jeg ikke, vi kan forlange det af hende. Lige før jul var hun så godt i gang. Hun ...

Annonce

... sagde selv til, når hun skulle tisse og tissede flere gange på toilettet, og var generelt meget interesseret i toilettet, men hen over juleferien forsvandt interessen. Vi prøvede at indføre faste tissetider efter julen ud fra dine råd til andre. Vi sagde: kom nu går vi ud og tisser, men hun protesterede og blev helt ked af det, hvis vi hjalp hende af bleen, så vi stoppede med det projekt igen.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om vi skal begynde med de faste tissetider igen, eller om vi helt skal give hende fred til det bliver sommer og godt vejr, og så prøve at samarbejde med børnehaven?

Hun siger ikke til, når hun skal tisse, og er ligeglad med om bleen er fyldt til randen. Men er vi i bad eller svømmehal siger hun selv til, og vi når at komme på toilettet. Hun erklærer højlydt: Nu laver jeg lide ader, mor. Men hvis jeg så siger: så skal vi skynde os på toilettet, så protesterer hun. Nej tak.

Håber du kan hjælpe os.

Med venlig hilsen
Lillepigens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder