Svar: Små grønne sten i afføringen
26. marts 2012
Alder:
1 mdr.
Kære mor Birte
Tak for dit brev og stort tillykke med at I har fået en lille datter, hvor er det dejligt :)
Konsistensen af børns afføring og afføringens farve vil være lidt forskellig alt efter om barnet er brysternæret eller får modermælkserstatning. Det vil f.eks. være helt almindeligt at et barn der ammes, har en lidt tyndere afføring end børn der får modermælkserstatning.
Indtil omkring 8 ugers alderen, og hos jer, så lidt før, vil afføringen være gul hos alle børn og herefter får 1/3 af børnene en mere grøn afføring og ofte vil der her også begynde at gå længere tid imellem barnets afføringer. Farven afhænger dels af kosten og også af bakteriefloraen og den grønne farve, som opstår i denne alder skyldes ofte galdefarvestoffer, der omdannes til den grønne farve på grund af bakteriefloraen. Barnets tarme modnes hele tiden og bakteriefloraen, enzymerne osv. ændrer sig løbende over tid.
Den grønlige afføring du lige nu oplever i den gule afføring lyder til at være helt normal og tegn på at der lige nu sker nogle ændringer i din datters tarmflora :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske