Svar: Vil ikke lave stort på toilettet - 4 år, 6 mdr.

30. januar 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Henriette

Tak for dit brev :)

Det er normalt at børn bliver renlige med vandladning før de bliver det med deres afføring og det er også normalt at børn kan have meget svært ved at skulle give slip på deres afføring, - men du har naturligvis ret i at det er meget at vente 1 ½ år .. :)

Mange børn ser afføringen som en del af dem selv og har svært ved at give slip på afføringen, de har svært ved at se afføringen i toilettet og se den blive skyllet ud. Her kan det nogle gange hjælpe at lade barnet have afføring på en potte, fordi det kan være mere trygt og barnet føler mere at det følger med i processen. I kan derfor prøve at tale med jeres datter om at hun kan bruge en potte i stedet for toiletsæde.

I skal sikre jer, at hun ikke har problemer med forstoppelse, men at hendes mave holdes igang. Når børn har svært ved at give slip på deres afføring, så vil de ofte holde sig og det vil gøre det ekstra svært for dem at komme af med det. Nogle gange kan det være en god idé at give lidt afførende kost, f.eks. ekstra frugt, lidt svesker eller lignende, groft brød og masser af væske og hvis det ikke er tilstrækkeligt, kan det være nødvendigt at give hende lidt afføringsmiddel.

Hun skal naturligvis ikke have tynd mave, så hun ikke kan holde sig, men det kan være en god idé at holde hende mave igang, så hun meget let kan komme af med sin afføring. Det må nemlig ikke forbindes med noget ubehageligt eller noget der kræver noget særligt. Når hun så sidder og tisser, så skal du opfordre hende til at slå en prut, så hun presser og så kommer der naturligt lidt afføring ud. Det skal du naturligvis kommentere, så det bliver en succesoplevelse og så hun føler at hun godt kan, at det ikke er så farligt og dermed får lidt mere mod på at prøve.

Da det lyder som om at din datter har fuld kontrol over sin afføring og beder om at få en ble på, når hun skal af med afføring, så synes jeg du stadig skal lade hende få bleen på, men sig samtidig til hende, at hun stadig skal gå på toilettet og lave i bleen. Det er vigtigt at hun forstår at det er på toilettet det ...

Annonce

... foregår og hun skal ikke gå om bag ved en sofa eller stille sig midt på gulvet. Du må gerne kræve af hende, at hun sætter sig på toilettet, når hun skal lave - og det med bleen på. Sådan kan I starte og til sidst så kan gøre det samme - men uden bleen på :)

Ros hende for at samarbejde og mindre for hvorvidt der kommer afføring eller ej. Altså fokus på selve processen og det at hun deltager, mere end på hvad der kommer ud af det.

Læs bøger med hende om hvordan hun fungerer, hvad der sker med maden vi spiser, så hun får et mere naturligt forhold til sin krop. Også bøger der handler om at gå i bad, sørge for at bevæge sig, passe på sin krop, børste sine tænder, gå på toilettet, vaske sine hænder osv. så tingene bliver afdramatiseret lidt og så I kan få en snak om, hvorfor man skal gå på toilettet osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I kan også låne bøger der handler om afføring - f.eks. "Muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" eller Sebastian Kleins bøger "Gæt en lort" - igen for at gøre det hele så naturligt som muligt.

Nogle har glæde af at indføre en belønning, altså at barnet får en chokolade knap eller en vingummibamse, hver gang der kommer afføring på toilettet. Andre laver et skema og sætter det op på køleskabet og giver et klistermærke / en stjerne eller lignende når der kommer afføring og når der så er samlet 10 stjerner eller lignende, så udløser det en biograftur eller hvad hun nu kunne synes var stort :)

Men det med belønning kan også være svært, for hvis det nu ikke lykkes, så vil hun naturligvis kunne risikere at blive ked af det, fordi hun ikke føler at hun kan leve op til jeres krav ... Hun vil naturligt tænke rigtig meget over tingene og hun ved godt at I gerne vil have hende til at lave afføring på toilettet. Det er hun ganske givet fuldstændig klar over, så det er et spørgsmål om at finde balancen mellem at støtte hende og guide hende og anerkende at det er svært, men også stadig stille små krav og skubbe lidt til hende, for naturligvis kan hun, hun skal "bare" turde :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor