Svar: Vil ikke lave stort på toilettet - 4 år, 6 mdr.
30. januar 2012
Alder:
4 år, 6 mdr.
Kære Henriette
Tak for dit brev :)
Det er normalt at børn bliver renlige med vandladning før de bliver det med deres afføring og det er også normalt at børn kan have meget svært ved at skulle give slip på deres afføring, - men du har naturligvis ret i at det er meget at vente 1 ½ år .. :)
Mange børn ser afføringen som en del af dem selv og har svært ved at give slip på afføringen, de har svært ved at se afføringen i toilettet og se den blive skyllet ud. Her kan det nogle gange hjælpe at lade barnet have afføring på en potte, fordi det kan være mere trygt og barnet føler mere at det følger med i processen. I kan derfor prøve at tale med jeres datter om at hun kan bruge en potte i stedet for toiletsæde.
I skal sikre jer, at hun ikke har problemer med forstoppelse, men at hendes mave holdes igang. Når børn har svært ved at give slip på deres afføring, så vil de ofte holde sig og det vil gøre det ekstra svært for dem at komme af med det. Nogle gange kan det være en god idé at give lidt afførende kost, f.eks. ekstra frugt, lidt svesker eller lignende, groft brød og masser af væske og hvis det ikke er tilstrækkeligt, kan det være nødvendigt at give hende lidt afføringsmiddel.
Hun skal naturligvis ikke have tynd mave, så hun ikke kan holde sig, men det kan være en god idé at holde hende mave igang, så hun meget let kan komme af med sin afføring. Det må nemlig ikke forbindes med noget ubehageligt eller noget der kræver noget særligt. Når hun så sidder og tisser, så skal du opfordre hende til at slå en prut, så hun presser og så kommer der naturligt lidt afføring ud. Det skal du naturligvis kommentere, så det bliver en succesoplevelse og så hun føler at hun godt kan, at det ikke er så farligt og dermed får lidt mere mod på at prøve.
Da det lyder som om at din datter har fuld kontrol over sin afføring og beder om at få en ble på, når hun skal af med afføring, så synes jeg du stadig skal lade hende få bleen på, men sig samtidig til hende, at hun stadig skal gå på toilettet og lave i bleen. Det er vigtigt at hun forstår at det er på toilettet det foregår og hun skal ikke gå om bag ved en sofa eller stille sig midt på gulvet. Du må gerne kræve af hende, at hun sætter sig på toilettet, når hun skal lave - og det med bleen på. Sådan kan I starte og til sidst så kan gøre det samme - men uden bleen på :)
Ros hende for at samarbejde og mindre for hvorvidt der kommer afføring eller ej. Altså fokus på selve processen og det at hun deltager, mere end på hvad der kommer ud af det.
Læs bøger med hende om hvordan hun fungerer, hvad der sker med maden vi spiser, så hun får et mere naturligt forhold til sin krop. Også bøger der handler om at gå i bad, sørge for at bevæge sig, passe på sin krop, børste sine tænder, gå på toilettet, vaske sine hænder osv. så tingene bliver afdramatiseret lidt og så I kan få en snak om, hvorfor man skal gå på toilettet osv.
I kan også låne bøger der handler om afføring - f.eks. "Muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" eller Sebastian Kleins bøger "Gæt en lort" - igen for at gøre det hele så naturligt som muligt.
Nogle har glæde af at indføre en belønning, altså at barnet får en chokolade knap eller en vingummibamse, hver gang der kommer afføring på toilettet. Andre laver et skema og sætter det op på køleskabet og giver et klistermærke / en stjerne eller lignende når der kommer afføring og når der så er samlet 10 stjerner eller lignende, så udløser det en biograftur eller hvad hun nu kunne synes var stort :)
Men det med belønning kan også være svært, for hvis det nu ikke lykkes, så vil hun naturligvis kunne risikere at blive ked af det, fordi hun ikke føler at hun kan leve op til jeres krav ... Hun vil naturligt tænke rigtig meget over tingene og hun ved godt at I gerne vil have hende til at lave afføring på toilettet. Det er hun ganske givet fuldstændig klar over, så det er et spørgsmål om at finde balancen mellem at støtte hende og guide hende og anerkende at det er svært, men også stadig stille små krav og skubbe lidt til hende, for naturligvis kan hun, hun skal "bare" turde :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske