Svar: Når man skal fra ble til toilet

18. januar 2012

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Pernille

Dejligt at høre fra dig igen og tillykke med at I har fået en lillebror :)

Renlighed er noget man modnes til og det lyder ikke som om at jeres datter er hverken fysiologisk eller mentalt parat endnu - og det er helt okay, I skal ikke presse hende og slet ikke nu hvor hun er blevet storesøster ...

Et tegn på at barnet er ved at være fysiologisk parat er at hun kan holde sig i mindst 3 timer. Det kan derfor være en idé at skifte hendes ble med 3 timers mellemrum i en periode, for at se om hun kan holde sig tør så længe.

Derudover er det sådan at renlighed har 3 faser:

1. Fase: Jeres datter registrerer at hun har brug for en ny ble og kommer og beder om at få en ren og tør ble på.

2. Fase: Jeres datter registrerer selve vandladningen og siger "nu tisser jeg!".

3. Fase: Jeres datter når at sige til lige inden og løber med jeres hjælp for at nå potte eller toilet i tide.

Jeg er ikke helt klar over hvor varmt det er hvor I bor? Når jeg spørger ind til dette, så er det fordi det kan være en god idé at udnytte sommeren og tage bleen af barnet, fordi det kan være med til at 'skubbe' lidt til faserne og give hende en opmærksomhed på, hvad der egentlig foregår. Hvis hun står i haven i et par bikinitrusser og pludselig tisser, så vil hun naturligt kikke ned, hun vil mærke vandet der løber, vil måske blive lidt forskrækket over det og I vil kunne sige "nu tisser du og på den måde hjælpe hende til at få en bevidsthed omkring det.

I kan så hente potten ud i haven eller vise hende toilettet og så på den måde prøve at motivere hende til at mærke efter næste gang, så hun kan prøve at sætte sig på toilet eller pottet. Det er vigtigt at hun ved, hvad det er hun skal mærke efter ..

Jeg er ikke tilhænger af at man tager bleen af for tidligt i ...

Annonce

... selve renlighedstræningen. Jeg tror på at man kommer længere med den succesoplevelse det er at ha en tør ble, fremfor det nederlag det er, hver gang man står med våde bukser.

Derfor foreslår jeg at man indfører faste toilettider, så jeres datter følges på potte eller toilet på de tidspunkter, hvor vi andre også tisser normalt. Det vil i første omgang sige at hun skal tisse, som det første, når I står op om morgenen og som det sidste inden hun går i seng. Det vil ofte være i forbindelse med aftenbadet. Og stille og roligt kommer flere faste toilettider til, så hun også tisser inden I kører op for at handle, løber ud for at lege eller lignende.

I denne proces skal hun stadig have sin ble på og det er en god idé at bruge buksebleer der kan trækkes op og ned som et par trusser. Bleen bruges som en sikkerhed og netop positivt. Hvis hun har en tør ble, så er det super godt, så kan den bruges igen, hvis bleen er våd, så var det jo rigtig godt hun havde den på og så prøver I bare igen næste gang.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I skal ikke spørge hende om hun skal tisse, for så kan du være sikker på at hun siger nej og tisser få minutter efter. I stedet skal du tage hende i hånden og følge med hende på toilettet og sige "kom vi skal lige ud at tisse inden vi kører" og så tisser I som en helt naturlig regel der gælder både for børn og voksne. Kommer der noget, så er det super flot og gør der ikke, så er det rigtig fint at hun prøvede. Fuldstændig ro på, ingen problemer der, så naturligt som muligt.

Det er altid nødvendigt at hun selv viser interesse for samarbejdet, hvis hun ikke selv virker motiveret, så må I vente og se om hun ikke bliver klar senere hen :) Lige nu lyder det som om at hun har brug for mere tid - og måske vil hun være meget mere klar om ½ år ... :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor