Brev:
Når man skal fra ble til toilet
18. januar 2012
Alder:
3 år
Når man skal fra ble til toilet
Kære Helen,
Vi har en datter, der lige er blevet 3 år. Hvordan hjælper man hende til at blive blefri?
Hun siger ikke til når hun skal tisse eller lave stort og reagerer slet ikke når hun render rundt med en fyldt ble. Det generer hende tilsyneladende ikke synderligt at rende rundt med en meget fyldt ble.
Vi har prøvet at snakke med hende om at når hun ikke bruger ble mere og skal sidde på toilettet, så kan hun bruge underbukser (som hun er interesseret i men åbenbart ikke nok). Vi har et toiletsæde som hun brugte en overgang men aldrig lavede noget på. Siden er interessen dalet. Vi har læst bøger om at sidde på toilettet. Vi snakker med hende om at hendes venner tisser på toilettet, men lige lidt interesse fra hendes side opnår vi.
Hun går i pre-school om formiddagen, og der bliver hun tilbudt at komme med på toilettet når de andre børn skal, men der svarer hun oftest "no thank you, maybe tomorrow" :-)
Hvordan kommer vi nu videre - for tiden er vel efterhånden inde til at vi bør fokusere lidt mere på det? Det skal nævnes at vi for knapt 2 mdr siden fik en lillebror i huset og derfor har "projektet" holdt en pause for ikke at lægge for meget pres på hende.
Med venlig hilsen
Pernille