Svar: Potte eller toiletsæde

5. januar 2012

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Gitte

Det er forskelligt om barnet helst vil bruge potte eller toilet. Det er mit indtryk at mange af de børn der er i dagpleje eller i vuggestue ofte bruger potten mere end de børn der går meget hjemme. Sandsynligvis fordi de ser hvad andre gør og derfor gerne vil gøre "som de andre" og hjemme bruger du jo toilettet, så måske vil hun synes det er mere rigtigt, hvis hun kan sidde på toilettet ligesom dig.

Hvis I vil forøge med toiletsæde, så skal I også købe en lille skammel, som hun kan have ved fødderne, som en sikkerhed for hende, så hun ikke føler at hun sidder for højt og kan miste balancen. Det kan være et forsøg værd.

Du kan også tage hende med ud og se på forskellige potter eller vise hende billeder af potter på internettet. Måske er der en særlig en som hun synes er interessant. Man kan også få potter der spiller en melodi, når der er gevinst .. måske vil hun synes det er sjovt, måske vil det skræmme hende ...

Når hun ikke vil have skiftet sin ble, så er det måske fordi hun er midt i en leg og optaget af noget andet og det er derfor rigtig træls, at blive afbrudt, fordi bleen skal skiftes.

Hvis I er godt igang med at træne renlighed nu, så vil jeg anbefale at du nu indfører faste toilettider, så hun ikke når at lave i bleen, men derimod får en chance ...

Annonce

... for at gøre det på toilettet, så bleen kan bruges igen. Det er nemlig også sådan, at det jo er en succesoplevelse at lave på toilettet og et nederlag med våde bukser - eller måske en fyldt ble? Måske handler hendes vægring mod at få bleen af om, at hun synes det er lidt forkert, fordi hun godt ved at det forventes at hun ikke laver i den ...? Bare en tanke.

Det vil være godt med fast toilettider der f.eks. ligger som det første om morgenen og også om aftenen i forbindelse med at hun er i bad. I løbet af dagen ligger toilettiderne før I tager nogle steder, før hun løber ud for at lege osv. Og det er her rigtig vigtigt at du ikke spørger "skal du tisse?", få så siger hun nej og vil ikke prøve, men tisser 10 minutter efter. Du skal i stedet sige "kom skat, vi skal lige tisse inden vi kører" og så går I sammen ud på toilettet og tisser begge to. Det er noget helt naturligt, det er en regel, sådan er det for både børn og voksne.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Kommer der noget så roses hun, det var super flot. Kommer der ikke noget så roses hun igen, for at forsøge. Er bleen våd, så skifter I den bare, så er det jo godt at hun havde den på og er bleen tør, så er det også super, så kan den jo bruges igen. Så det generelt bliver så positiv en situation som muligt :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge