Svar: Potte eller toiletsæde
5. januar 2012
Alder:
3 år
Kære Gitte
Det er forskelligt om barnet helst vil bruge potte eller toilet. Det er mit indtryk at mange af de børn der er i dagpleje eller i vuggestue ofte bruger potten mere end de børn der går meget hjemme. Sandsynligvis fordi de ser hvad andre gør og derfor gerne vil gøre "som de andre" og hjemme bruger du jo toilettet, så måske vil hun synes det er mere rigtigt, hvis hun kan sidde på toilettet ligesom dig.
Hvis I vil forøge med toiletsæde, så skal I også købe en lille skammel, som hun kan have ved fødderne, som en sikkerhed for hende, så hun ikke føler at hun sidder for højt og kan miste balancen. Det kan være et forsøg værd.
Du kan også tage hende med ud og se på forskellige potter eller vise hende billeder af potter på internettet. Måske er der en særlig en som hun synes er interessant. Man kan også få potter der spiller en melodi, når der er gevinst .. måske vil hun synes det er sjovt, måske vil det skræmme hende ...
Når hun ikke vil have skiftet sin ble, så er det måske fordi hun er midt i en leg og optaget af noget andet og det er derfor rigtig træls, at blive afbrudt, fordi bleen skal skiftes.
Hvis I er godt igang med at træne renlighed nu, så vil jeg anbefale at du nu indfører faste toilettider, så hun ikke når at lave i bleen, men derimod får en chance for at gøre det på toilettet, så bleen kan bruges igen. Det er nemlig også sådan, at det jo er en succesoplevelse at lave på toilettet og et nederlag med våde bukser - eller måske en fyldt ble? Måske handler hendes vægring mod at få bleen af om, at hun synes det er lidt forkert, fordi hun godt ved at det forventes at hun ikke laver i den ...? Bare en tanke.
Det vil være godt med fast toilettider der f.eks. ligger som det første om morgenen og også om aftenen i forbindelse med at hun er i bad. I løbet af dagen ligger toilettiderne før I tager nogle steder, før hun løber ud for at lege osv. Og det er her rigtig vigtigt at du ikke spørger "skal du tisse?", få så siger hun nej og vil ikke prøve, men tisser 10 minutter efter. Du skal i stedet sige "kom skat, vi skal lige tisse inden vi kører" og så går I sammen ud på toilettet og tisser begge to. Det er noget helt naturligt, det er en regel, sådan er det for både børn og voksne.
Kommer der noget så roses hun, det var super flot. Kommer der ikke noget så roses hun igen, for at forsøge. Er bleen våd, så skifter I den bare, så er det jo godt at hun havde den på og er bleen tør, så er det også super, så kan den jo bruges igen. Så det generelt bliver så positiv en situation som muligt :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske