Svar: Tisser i bukserne efter skilsmisse
29. november 2011
Alder:
4 år, 4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev. Det er altid en svær situation, når forældre skilles og børn pludselig skal forholde sig til at man ikke er en familie mere ...
Der er ganske givet en masse tanker, der rumsterer i jeres lille dreng og han har, som du også skriver, brug for nogen at tale med, men det er rigtig svært for ham.
Skilsmissen sætter en masser tanker i gang og han har en alder, hvor han naturligt tænker meget over livets store spørgsmål, - "hvad sker der, når man dør", "hvordan kommer et barn ind i maven?", "hvordan ved man at barnet skal ud?", "Kan børn dø før voksne?" osv. Mange børn på jeres drengs alder, tænker over sådanne ting. Og jeres skilsmisse giver naturligt en ekstra usikkerhed i forhold til alt dette. For hvordan hænger verden sammen, når ens familie splittes, hvad skal der ske med mig, vil mor og far stadig elske mig ligesom før, hvad hvis den ene bliver syg osv. osv. Og det tager rigtig lang tid at bearbejde dette.
Og det giver så udslag hos jer i at jeres dreng begynder at tisse og lave i bukserne. Måske fordi det er med til at "gøre ham lille" og få ekstra opmærksomhed og mærke at I stadig er der for ham, bekymrer jer omkring ham ... Måske fordi han slet ikke kan overskue at gå på toilettet, når der er så meget andet, han skal tage sig af og tænke over ...
Jeg tænker at det er rigtig vigtigt at jeres dreng ikke møder for store krav lige nu og at I hjælper ham med at nå toilettet, så der så vidt muligt ikke sker uheld. Hvis der sker uheld så gør ikke noget problem ud af det, sig "pyt med det, vi vasker og så får du rene underbukser på". Stil ikke for store krav og forventninger til ham. Prøv at lade være med at kommentere for meget på hans uheld, men giv ham ro. Jeg tænker at jo mere han får slappet af, jo mindre stresset han er over hele situationen, jo mere vil han igen også kunne overskue renlighed.
I kan naturligvis overveje om han vil have glæde af en ble, ikke fordi han skal tisse i den, for det skal han ikke, men fordi det er en sikkerhed. Så han kan nå toilettet i tide. En tør ble er en succesoplevelse, hvor våde bukser er et nederlag hver gang. Og han har brug for små succesoplevelser lige nu. Prøv at tale med ham om denne mulighed - igen på en positiv måde, det er vigtigt at han ikke er forkert, men at det ses som en hjælp.
I kan også tale med pædagogerne i børnehaven om at de er opmærksomme på jeres dreng og hjælper ham med faste toilettider, så han kommer på toilettet. I kan også tale med dem om, hvorvidt der kan være en pædagog som han er glad for og tryg ved og som vil tale med ham. Som kan bruge bare 15 minutter en gang imellem og sige "hvordan går det egentlig hjemme hos jer?", så han får mulighed for at fortælle, hvad han oplever og mulighed for at sætte ord på.
Det er ikke altid at børn vil tale med deres forældre, det er jo jer, der har gjort at hele situationen er som den er og det er svært at sige til jer, at han er sur, vred, bitter, ked af det, skuffet. Skilsmissen er en beslutning I har taget og han er ikke blevet hørt. At I ikke vil være en familie mere, er ikke ensbetydende med at han ikke ønsker jeres familie - men det er svært at sige. Det er svært at sætte ord på og det er også rigtig svært at tale med jer om ... Og derfor vælger han måske helt at tie stille.
Så måske er der en anden voksne, hvis ikke en pædagog, så måske en bedsteforældre eller en god ven til jer forældre, der vil tale lidt med ham om det hele og som vil kunne svare på nogle af de spørgsmål han måske har og hjælpe ham med lidt af de tanker han går og tumler med. Netop fordi at han, når han får talt lidt om det hele, også får overskud til igen at finde ud af det med renlighed.
Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske