Svar: Tisser i bukserne efter skilsmisse

29. november 2011

Kategori:
Alder:
4 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Tak for dit brev. Det er altid en svær situation, når forældre skilles og børn pludselig skal forholde sig til at man ikke er en familie mere ...

Der er ganske givet en masse tanker, der rumsterer i jeres lille dreng og han har, som du også skriver, brug for nogen at tale med, men det er rigtig svært for ham.

Skilsmissen sætter en masser tanker i gang og han har en alder, hvor han naturligt tænker meget over livets store spørgsmål, - "hvad sker der, når man dør", "hvordan kommer et barn ind i maven?", "hvordan ved man at barnet skal ud?", "Kan børn dø før voksne?" osv. Mange børn på jeres drengs alder, tænker over sådanne ting. Og jeres skilsmisse giver naturligt en ekstra usikkerhed i forhold til alt dette. For hvordan hænger verden sammen, når ens familie splittes, hvad skal der ske med mig, vil mor og far stadig elske mig ligesom før, hvad hvis den ene bliver syg osv. osv. Og det tager rigtig lang tid at bearbejde dette.

Og det giver så udslag hos jer i at jeres dreng begynder at tisse og lave i bukserne. Måske fordi det er med til at "gøre ham lille" og få ekstra opmærksomhed og mærke at I stadig er der for ham, bekymrer jer omkring ham ... Måske fordi han slet ikke kan overskue at gå på toilettet, når der er så meget andet, han skal tage sig af og tænke over ...

Jeg tænker at det er rigtig vigtigt at jeres dreng ikke møder for store krav lige nu og at I hjælper ham med at nå toilettet, så der så vidt muligt ikke sker uheld. Hvis der sker uheld så gør ikke noget problem ud af det, sig "pyt med det, vi vasker og så får du rene underbukser på". Stil ikke for store krav og forventninger til ham. Prøv at lade være med at kommentere for meget på hans uheld, men giv ham ro. Jeg tænker at jo mere han får slappet af, jo mindre stresset han er over hele situationen, jo mere vil han igen også kunne overskue ...

Annonce

... renlighed.

I kan naturligvis overveje om han vil have glæde af en ble, ikke fordi han skal tisse i den, for det skal han ikke, men fordi det er en sikkerhed. Så han kan nå toilettet i tide. En tør ble er en succesoplevelse, hvor våde bukser er et nederlag hver gang. Og han har brug for små succesoplevelser lige nu. Prøv at tale med ham om denne mulighed - igen på en positiv måde, det er vigtigt at han ikke er forkert, men at det ses som en hjælp.

I kan også tale med pædagogerne i børnehaven om at de er opmærksomme på jeres dreng og hjælper ham med faste toilettider, så han kommer på toilettet. I kan også tale med dem om, hvorvidt der kan være en pædagog som han er glad for og tryg ved og som vil tale med ham. Som kan bruge bare 15 minutter en gang imellem og sige "hvordan går det egentlig hjemme hos jer?", så han får mulighed for at fortælle, hvad han oplever og mulighed for at sætte ord på.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er ikke altid at børn vil tale med deres forældre, det er jo jer, der har gjort at hele situationen er som den er og det er svært at sige til jer, at han er sur, vred, bitter, ked af det, skuffet. Skilsmissen er en beslutning I har taget og han er ikke blevet hørt. At I ikke vil være en familie mere, er ikke ensbetydende med at han ikke ønsker jeres familie - men det er svært at sige. Det er svært at sætte ord på og det er også rigtig svært at tale med jer om ... Og derfor vælger han måske helt at tie stille.

Så måske er der en anden voksne, hvis ikke en pædagog, så måske en bedsteforældre eller en god ven til jer forældre, der vil tale lidt med ham om det hele og som vil kunne svare på nogle af de spørgsmål han måske har og hjælpe ham med lidt af de tanker han går og tumler med. Netop fordi at han, når han får talt lidt om det hele, også får overskud til igen at finde ud af det med renlighed.

Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin