Tisser i bukserne efter skilsmisse

29. november 2011

Kategori:
Alder:
4 år, 4 mdr.

Tisser i bukserne efter skilsmisse

Kære Helen.

Min kæreste og jeg valgte at gå fra hinanden for 3½ måned siden. Vi boede sammen de første 2 måneder efter beslutningen og for 1½ måned flyttede jeg til et rækkehus i samme by som faren. Vi har en datter på 7 år og en søn på 4½ år. De bor nu 9 dage hos mig og 5 dage hos faren. Ca. midtvejs i min periode henter faren dem og tager dem med hjem til sig (bor fortsat i det gamle hus), indtil jeg kommer fra arbejde efter aftensmad. Vi er rimelig enige om beslutningen og har en god dialog omkring børnene.

Vores datter var meget ked af det, lige da vi fortalte det, og vi har gjort meget ud af at fortælle dem begge, at det ikke er deres skyld, at vi elsker dem og de gerne må savne og være kede af det. Vores datter trives fint i det nu og reagerer egentlig ikke på omvæltningen mere, efter hun har fået svar på alle spørgsmål og kan se, at mor og far ikke er uvenner, men også kan mødes til en kop kaffe eller spise aftensmad sammen af og til.

Vores søn begyndte for ca. 1 måned siden at tisse i bukserne om dagen samt have let afføring (somregel bare "en prut" :-)) - ofte op til 4 gange dagligt både i institution samt hos mig og faren. Vi tager det roligt, når det sker, og fortæller ham, at det er helt ok. Jeg ved godt, at nogen børn reagerer på denne måde. Har prøvet at sætte ord på hans ...

Annonce

... følelser for ham, men han nægter at han har det på diverse måder.

Hvad kan jeg/vi gøre for at støtte ham og hvor lang tid kan vi forvente, at det vil tage, før han igen er renlig om dagen. Syntes det er så synd for ham. Svært, når vi ikke rigtig kan tale med ham - har prøvet at tegne med ham, lege med ham i håb om, at han får sat ord/leget nogle af sine frustrationer/ked af det hed ud, men syntes ikke det virker. Har desuden lånt bøger på biblioteket om skilsmisse, som han heller ikke har den helt store interesse for.

Skal lige fortælle, at han fortsat er i samme børnehave, sover godt om natten, spiser normalt og trives i al almindelighed. Er dog lidt mere kortluntet end han plejer, men ikke voldsomt. Nævner ikke rigtig at han savner den ene, når han er hos den anden ((tror jeg ikke) Kun en gang, har han nævnt hos mig, at han savnede sin far og gerne ville give ham et kram - det klarede vi ved at inviterer far til æbleskiver senere.

Spørger ham af og til, om han vil ringe til far, og det vil han gerne, når jeg spørg. Har sagt, at han må ringe så tit han vil. Du må skrive, hvis du vil have uddybelser i forhold til dette, eller om du kan hjælpe udfra ovenstående beskrivelse. Vil så gerne vide, om det er normal reaktion eller om jeg/vi kan have overset noget - mulighed for at afhjælpe.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!