Brev:
Tisser i bukserne efter skilsmisse
29. november 2011
Alder:
4 år, 4 mdr.
Tisser i bukserne efter skilsmisse
Kære Helen.
Min kæreste og jeg valgte at gå fra hinanden for 3½ måned siden. Vi boede sammen de første 2 måneder efter beslutningen og for 1½ måned flyttede jeg til et rækkehus i samme by som faren. Vi har en datter på 7 år og en søn på 4½ år. De bor nu 9 dage hos mig og 5 dage hos faren. Ca. midtvejs i min periode henter faren dem og tager dem med hjem til sig (bor fortsat i det gamle hus), indtil jeg kommer fra arbejde efter aftensmad. Vi er rimelig enige om beslutningen og har en god dialog omkring børnene.
Vores datter var meget ked af det, lige da vi fortalte det, og vi har gjort meget ud af at fortælle dem begge, at det ikke er deres skyld, at vi elsker dem og de gerne må savne og være kede af det. Vores datter trives fint i det nu og reagerer egentlig ikke på omvæltningen mere, efter hun har fået svar på alle spørgsmål og kan se, at mor og far ikke er uvenner, men også kan mødes til en kop kaffe eller spise aftensmad sammen af og til.
Vores søn begyndte for ca. 1 måned siden at tisse i bukserne om dagen samt have let afføring (somregel bare "en prut" :-)) - ofte op til 4 gange dagligt både i institution samt hos mig og faren. Vi tager det roligt, når det sker, og fortæller ham, at det er helt ok. Jeg ved godt, at nogen børn reagerer på denne måde. Har prøvet at sætte ord på hans følelser for ham, men han nægter at han har det på diverse måder.
Hvad kan jeg/vi gøre for at støtte ham og hvor lang tid kan vi forvente, at det vil tage, før han igen er renlig om dagen. Syntes det er så synd for ham. Svært, når vi ikke rigtig kan tale med ham - har prøvet at tegne med ham, lege med ham i håb om, at han får sat ord/leget nogle af sine frustrationer/ked af det hed ud, men syntes ikke det virker. Har desuden lånt bøger på biblioteket om skilsmisse, som han heller ikke har den helt store interesse for.
Skal lige fortælle, at han fortsat er i samme børnehave, sover godt om natten, spiser normalt og trives i al almindelighed. Er dog lidt mere kortluntet end han plejer, men ikke voldsomt. Nævner ikke rigtig at han savner den ene, når han er hos den anden ((tror jeg ikke) Kun en gang, har han nævnt hos mig, at han savnede sin far og gerne ville give ham et kram - det klarede vi ved at inviterer far til æbleskiver senere.
Spørger ham af og til, om han vil ringe til far, og det vil han gerne, når jeg spørg. Har sagt, at han må ringe så tit han vil. Du må skrive, hvis du vil have uddybelser i forhold til dette, eller om du kan hjælpe udfra ovenstående beskrivelse. Vil så gerne vide, om det er normal reaktion eller om jeg/vi kan have overset noget - mulighed for at afhjælpe.
Hilsen