Svar: Afføring hos 1-årig
1. november 2011
Alder:
14 mdr.
Kære M.
Børns afføringsmønster og afførings konsistens og udseende fylder ofte en del hos forældre - sandsynligvis fordi vi jo skifter ble flere gange dagligt og derfor ser barnets afføring på tæt hold ... :)
Børns afføring kan sagtens variere, det afhænger helt af hvad barnet får at spise. Din egen afføring kan også variere - nogle gange har du tendens til lidt hård mave, andre gang er afføringen tyndere, du kan også have lysere eller mørkere afføringer helt afhængigt af kosten. Så lidt variation i afføring, konsistens, farve og mønster er normalt.
Børn kan i 1 års alderen godt have dage, hvor de har afføring dagligt, nogle gange et par gange om dagen. Og de kan også sagtens have et par dage, hvor der ikke kommer afføring. Generelt er det dog en god idé at der ikke går mere end 2-3 dage mellem barnets afføring, da barnet så ofte vil have svært ved at komme af med det, kan få ondt i maven osv. og det er generelt vigtigt at holde barnets mave igang, da det har stor betydning for barnets indtag af mad og dermed også for barnet trivsel.
Det er altid vigtigt at se på barnet, se på barnets almene tilstand og ud fra dette vurdere om barnet trives. Det vil sige, at du bør se på hvordan din dreng virker til at have det: spiser han godt, spiser han varieret, sundt, drikker han, har han overskud og energi til at møde dagen og dagen udfordringer, har han gå på mod og er aktiv i sine vågne timer osv. så trives han og har det umiddelbart godt og så betyder det mindre om afførings mønsteret er på den ene eller den anden måde.
Hvis du oplever at din dreng generelt har tendens til hård mave og lider af forstoppelse eller hvis du oplever det modsatte, at han ofte har lidt tynd mave og lider under dette, fordi han får rød, hudløs numse og bliver ked af det, så vil det være en god idé at du ser på sammensætningen af hans kost og vurderer om du igennem kosten kan hjælpe hans mave til at fungere bedre for ham.
Nogle vælger også at give deres børn et dagligt tilskud af mælkesyrebakterier - det kan være biogaia eller bifiform minidråber, fordi de oplever at det har positiv effekt på maven ..
Hvis du er i tvivl, så spørg altid jeres læge - børn kan sagtens få en mave-infektion og lægen kan tage afføringsprøver og undersøge om barnet har brug for behandling.
Håber du kan bruge dette videre, forsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske