Svar: Afføring hos 1-årig

1. november 2011

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære M.

Børns afføringsmønster og afførings konsistens og udseende fylder ofte en del hos forældre - sandsynligvis fordi vi jo skifter ble flere gange dagligt og derfor ser barnets afføring på tæt hold ... :)

Børns afføring kan sagtens variere, det afhænger helt af hvad barnet får at spise. Din egen afføring kan også variere - nogle gange har du tendens til lidt hård mave, andre gang er afføringen tyndere, du kan også have lysere eller mørkere afføringer helt afhængigt af kosten. Så lidt variation i afføring, konsistens, farve og mønster er normalt.

Børn kan i 1 års alderen godt have dage, hvor de har afføring dagligt, nogle gange et par gange om dagen. Og de kan også sagtens have et par dage, hvor der ikke kommer afføring. Generelt er det dog en god idé at der ikke går mere end 2-3 dage mellem barnets afføring, da barnet så ofte vil have svært ved at komme af med det, kan få ondt i maven osv. og det er generelt vigtigt at holde barnets mave igang, da det har stor betydning for barnets indtag af mad og dermed også for barnet trivsel.

Det er altid vigtigt at se på barnet, se på barnets almene tilstand og ud fra dette vurdere om barnet trives. Det ...

Annonce

... vil sige, at du bør se på hvordan din dreng virker til at have det: spiser han godt, spiser han varieret, sundt, drikker han, har han overskud og energi til at møde dagen og dagen udfordringer, har han gå på mod og er aktiv i sine vågne timer osv. så trives han og har det umiddelbart godt og så betyder det mindre om afførings mønsteret er på den ene eller den anden måde.

Hvis du oplever at din dreng generelt har tendens til hård mave og lider af forstoppelse eller hvis du oplever det modsatte, at han ofte har lidt tynd mave og lider under dette, fordi han får rød, hudløs numse og bliver ked af det, så vil det være en god idé at du ser på sammensætningen af hans kost og vurderer om du igennem kosten kan hjælpe hans mave til at fungere bedre for ham.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle vælger også at give deres børn et dagligt tilskud af mælkesyrebakterier - det kan være biogaia eller bifiform minidråber, fordi de oplever at det har positiv effekt på maven ..

Hvis du er i tvivl, så spørg altid jeres læge - børn kan sagtens få en mave-infektion og lægen kan tage afføringsprøver og undersøge om barnet har brug for behandling.

Håber du kan bruge dette videre, forsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig