Svar: Blefri nat
14. oktober 2011
Alder:
4 år
Kære Line
Om natten producerer vi hormonet ADH - anti diuretisk hormon - som er med til at styre, at vi kan kontrollere vores vandladning, at vi kan holde os. Børn skal nå en vis alder for at producere nok af dette hormon og det kræver derfor tid, at børn kan holde sig om natten.
Det er helt naturligt at børn bliver renlige om dagen før de bliver det om natten og man gør normalt ikke noget aktivt ved natlig vandladning før barnet er omkring 7 år gammelt, så jeres datter skal stadig have tid :)
Det betyder at hun gerne må få en ble på om natten - og det er vigtigt at I forklarer hende, at hun stadig skal tisse på toilettet og at bleen kun fungerer som en sikkerhed. Det er kun så hun slipper for at vågne i en våd seng.
Det vil også være en rigtig god idé at I fortæller hende at hun har en drilleblære - det er ikke hende der er noget galt med, det er ikke fordi hun gør noget forkert eller ikke er god nok, det er blæren der driller og I skal hjælpe den med at finde ud af det.
Og så kan I også gøre det, at I følger hende på toilettet sen aften inden I selv går i seng, så hun lige får mulighed for at tisse af en ekstra gang før natten starter. De fleste børn vil godt kunne følges sovende på toilettet, lade vandet og blive fulgt tilbage til sengen, hvor de så kan sove videre.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske