Svar: Problem med renlighed i børnehaven
12. oktober 2011
Alder:
3 år
Kære Lene
Det er vigtigt at jeres dreng følges på toilettet inden han løber ud for at lege og du/I (pædagogerne) skal være opmærksomme på at han rent faktisk går ud og "tømmer sin blære" ...
Det sker jo, at det går så hurtigt med at komme ud at lege, at han springer over, så selvom pædagogen har sagt "I skal tisse inden I går ud" så er det ikke sikkert at han gør det - bare for lige at sige, at det er vigtigt at I her helt sikre på at han rent faktisk har tisset af lige inden... :)
Det kan også være en god idé at I lige tjekker op på om han sidder ned eller om han står op og tisser. Måske er drengene ved at øve sig i at stå op, det er vældig sjovt at kunne tisse på denne måde, men blæren tømmer sig ikke så godt og derfor er det en god idé at opfordre ham til at han sætter sig ned, når han skal tisse.
Men måske har han bare svært ved at holde sig, trods toiletbesøg og du kan sagtens have ret i, at han kan have for travlt og lege for godt, så han overhører signalerne og derfor ender med at tisse i bukserne. Det kan også være rigtig svært at være med i en leg, skulle afbryde for at gå ind og tisse, og så komme tilbage og være med i legen igen ...
En ble på kan derfor godt være en løsning - simpelthen fordi det trods alt er en succesoplevelse med en tør ble og et nederlag med våde bukser og hvis han får en ble på, så er det vigtigt at han stadig gøres opmærksom på at han skal tisse på toilettet. Den skal kun bruges som en sikkerhed. Men måske vil han slet ikke have den på - så det afhænger også meget af, hvordan han selv har det. Hvis han bliver ked af det og slet ikke kan acceptere bleen, så skal han naturligvis ikke tvinges til det, så kan det derimod være en god idé, hvis de voksne i børnehaven kan hjælpe ham med at få lege afbrudt, få tisset af og også at komme med tilbage i legen igen.
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske