Svar: Pottetræning - 2 år, 6 mdr.
11. oktober 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Ida
Det lyder som om at jeres pige er godt igang med renlighedsprocessen og det er rigtig dejligt. Det er dog en lidt svær proces og dette fordi det kræver stor modenhed, både fysiologisk og mentalt.
Fornemmelsen af at skulle tisse eller have afføring er noget vi modnes til. Det styres af hormoner og det samspil der er mellem hjernen og blæren er noget der tager tid. Derfor vil jeres datter godt i perioder, kunne virke til at være klar og i andre perioder, går det så et skridt tilbage igen og det er helt okay.
Et vigtigt tegn på at hun er ved at være klar er at hun kan holde sig tør i mindst 3 timer - og det lyder det som om at hun kan. Et andet godt tegn er, at hun selv begynder at vise interesse for at skulle smide bleen.
Og så er det sådan at renlighed normalt har 3 faser:
I første fase kommer barnet og fortæller at det har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på. Barnet er altså bevidst om at der er kommer noget ud og at det er rart at få det væk.
I anden fase, kommer barnet ofte imens det foregår "nu tisser jeg" og er således bevidst om at det er nu det sker og hvad der sker.
I tredie fase når barnet at sige til lige inden og vi skynder os så sammen med barnet ud til toilettet eller potten. Fra barnet mærker at "det er nu" og til barnet når toilettet går ofte ikke ret lang tid og det hjælper her at tøjet er let at få af og på.
Det lyder som om at jeres datter er blevet opmærksom på sin krop og på vandladning og afføring, fordi I har ladet hende løbe rundt uden ble. Det er meget fint. Så ved hun ligesom hvad det er hun skal mærke efter. Men det lyder dog også som om at hun ikke er helt klar endnu og at det stadig er svært for hende helt at styre det. Både om dagen og også om natten - hvor den natlige vandladning styres af hormonet ADH - det antidiuretiske hormon - som lige nu ikke fungerer helt optimalt, hvilket er helt naturligt :)
Jeg vil anbefale jer at I bibeholder bleen, så hun har den som en sikkerhed. Det er en succesoplevelse for hende at få en tør ble, hvor det er et nederlag for hende, hver gang hun får våde bukser ...
Ud over at have ble på, så vil jeg anbefale at I prøver at indføre faste toilettider. Det vil sige at hun tisser som det første om morgenen og som det sidste inden hun kommer i seng - f.eks. i forbindelse med at hun kommer i bad. Det vil på sigt også være rigtig godt at indføre toilettider i løbet af dagen, så hun tisser inden I kører op for at handle, inden hun løber ud for at lege osv. Så det stille og roligt bliver helt naturligt for hende, at gå på toilettet, ligesom vi andre gør.
Det er vigtigt at det bliver "en regel der gælder for os alle" - vi tisser alle sammen inden vi kører, både hende og I voksne, sådan er det bare. I skal derfor ikke spørge hende om hun skal tisse, for så svarer hun nej og tisser 10 minutter efter. I skal i stedet tage hende i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser inden vi kører" og det gør I så, som noget helt naturligt. Kommer der noget, så var det super godt at I gjorde det, kommer der ikke noget, så er det også super godt at hun prøvede, er bleen våd, så var det jo godt at hun havde den på, er bleen tør, så er det rigtig godt, at den kan bruges igen. Så det hele tiden er positivt og forbindes med noget som er rart og helt okay - hun gør det bedste hun kan :)
Tilsidst vil jeg lige sige, at det er rigtig svært at træne renlighed om vinteren, fordi hun naturligt vil have svært ved at nå toilettet, hvis hun har meget tøj på .. men netop derfor er det også rigtig godt netop at have små regler om at "tisse inden vi kører", "inden vi går ud og leger" osv.
Jeg håber at du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske