Svar: Pottetræning - 2 år, 6 mdr.

11. oktober 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Ida

Det lyder som om at jeres pige er godt igang med renlighedsprocessen og det er rigtig dejligt. Det er dog en lidt svær proces og dette fordi det kræver stor modenhed, både fysiologisk og mentalt.

Fornemmelsen af at skulle tisse eller have afføring er noget vi modnes til. Det styres af hormoner og det samspil der er mellem hjernen og blæren er noget der tager tid. Derfor vil jeres datter godt i perioder, kunne virke til at være klar og i andre perioder, går det så et skridt tilbage igen og det er helt okay.

Et vigtigt tegn på at hun er ved at være klar er at hun kan holde sig tør i mindst 3 timer - og det lyder det som om at hun kan. Et andet godt tegn er, at hun selv begynder at vise interesse for at skulle smide bleen.

Og så er det sådan at renlighed normalt har 3 faser:

I første fase kommer barnet og fortæller at det har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på. Barnet er altså bevidst om at der er kommer noget ud og at det er rart at få det væk.

I anden fase, kommer barnet ofte imens det foregår "nu tisser jeg" og er således bevidst om at det er nu det sker og hvad der sker.

I tredie fase når barnet at sige til lige inden og vi skynder os så sammen med barnet ud til toilettet eller potten. Fra barnet mærker at "det er nu" og til barnet når toilettet går ofte ikke ret lang tid og det hjælper her at tøjet er let at få af og på.

Det lyder som om at jeres datter er blevet opmærksom på sin krop og på vandladning og afføring, fordi I har ladet hende løbe rundt uden ble. Det er meget fint. Så ved hun ligesom hvad det er hun skal mærke efter. Men det lyder dog også som om at hun ikke er helt klar endnu og at det stadig er svært for hende helt at styre det. Både om dagen og også om natten - hvor den natlige vandladning styres af hormonet ADH - det antidiuretiske hormon - som lige nu ikke ...

Annonce

... fungerer helt optimalt, hvilket er helt naturligt :)

Jeg vil anbefale jer at I bibeholder bleen, så hun har den som en sikkerhed. Det er en succesoplevelse for hende at få en tør ble, hvor det er et nederlag for hende, hver gang hun får våde bukser ...

Ud over at have ble på, så vil jeg anbefale at I prøver at indføre faste toilettider. Det vil sige at hun tisser som det første om morgenen og som det sidste inden hun kommer i seng - f.eks. i forbindelse med at hun kommer i bad. Det vil på sigt også være rigtig godt at indføre toilettider i løbet af dagen, så hun tisser inden I kører op for at handle, inden hun løber ud for at lege osv. Så det stille og roligt bliver helt naturligt for hende, at gå på toilettet, ligesom vi andre gør.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er vigtigt at det bliver "en regel der gælder for os alle" - vi tisser alle sammen inden vi kører, både hende og I voksne, sådan er det bare. I skal derfor ikke spørge hende om hun skal tisse, for så svarer hun nej og tisser 10 minutter efter. I skal i stedet tage hende i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser inden vi kører" og det gør I så, som noget helt naturligt. Kommer der noget, så var det super godt at I gjorde det, kommer der ikke noget, så er det også super godt at hun prøvede, er bleen våd, så var det jo godt at hun havde den på, er bleen tør, så er det rigtig godt, at den kan bruges igen. Så det hele tiden er positivt og forbindes med noget som er rart og helt okay - hun gør det bedste hun kan :)

Tilsidst vil jeg lige sige, at det er rigtig svært at træne renlighed om vinteren, fordi hun naturligt vil have svært ved at nå toilettet, hvis hun har meget tøj på .. men netop derfor er det også rigtig godt netop at have små regler om at "tisse inden vi kører", "inden vi går ud og leger" osv.

Jeg håber at du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor