Pottetræning - 2 år, 6 mdr.

11. oktober 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Pottetræning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen

Vores datter er nu 2 1/2 år. Hun har længe sagt til når hun har lavet stort og vi har et stykke tid haft indtryk af at hun godt kunne fornemme både når hun skulle tisse og have afføring. For ca 1 mdr siden lod vi hende løbe rundt herhjemme med bar numse en dag og satte potten frem og pludelig kom hun og viste os at hun havde tisset i den. Så i de efterfølgende uger havde hun bar numse et par gange om dagen når vi var herhjemme og gik hver gang og tissede på potten når hun skulle (der kunne godt gå en halv times tid før hun skulle). To gange har hun haft afføring i potten.

Nu er hun begyndt at protestere og siger nej, ikke tisse på potten. Vi har faktisk bare sagt ok til det og holdt en pause med potten, men jeg ved ikke om det er det rigtige, hvad synes du?

I denne periode er hun også begyndt at sige til når hun har tisset, det har hun ikke gjort før. Hun siger stadig ikke til ...

Annonce

... før hun skal men nogen gange imens, dog oftest først bagefter.

Af og til kommer hun flere gange og siger at hun har lavet stort selvom hun ikke har, og vi tror det er fordi hun kan mærke hun skal for det kommer oftest kort tid efter. Det kan jo også være svært at udtrykke om man skal eller om man har gjort det.
I vuggestuen har hun nogen gang bedt om at komme på toilettet og så sætter de hende derpå, men der er endnu ikke kommet noget.

Igennem ca et halvt år har hun været tør om natten og først tisset lidt efter vi er stået op. Nu er hun begyndt at tisse om natten igen og vågner nogen gange af det og vil gerne have en ny ble. Er det ikke lidt underligt når hun nu har været tør?

Vi har ikke travlt med at få bleen af hende og vil ikke presse hende, men vil på den anden side også gerne følge med når hun er klar.

Har du nogen tanker om hvordan vi skal gribe det an?

Med venlig hilsen
Ida

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder