Brev:
Pottetræning - 2 år, 6 mdr.
11. oktober 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Pottetræning - 2 år, 6 mdr.
Kære Helen
Vores datter er nu 2 1/2 år. Hun har længe sagt til når hun har lavet stort og vi har et stykke tid haft indtryk af at hun godt kunne fornemme både når hun skulle tisse og have afføring. For ca 1 mdr siden lod vi hende løbe rundt herhjemme med bar numse en dag og satte potten frem og pludelig kom hun og viste os at hun havde tisset i den. Så i de efterfølgende uger havde hun bar numse et par gange om dagen når vi var herhjemme og gik hver gang og tissede på potten når hun skulle (der kunne godt gå en halv times tid før hun skulle). To gange har hun haft afføring i potten.
Nu er hun begyndt at protestere og siger nej, ikke tisse på potten. Vi har faktisk bare sagt ok til det og holdt en pause med potten, men jeg ved ikke om det er det rigtige, hvad synes du?
I denne periode er hun også begyndt at sige til når hun har tisset, det har hun ikke gjort før. Hun siger stadig ikke til før hun skal men nogen gange imens, dog oftest først bagefter.
Af og til kommer hun flere gange og siger at hun har lavet stort selvom hun ikke har, og vi tror det er fordi hun kan mærke hun skal for det kommer oftest kort tid efter. Det kan jo også være svært at udtrykke om man skal eller om man har gjort det.
I vuggestuen har hun nogen gang bedt om at komme på toilettet og så sætter de hende derpå, men der er endnu ikke kommet noget.
Igennem ca et halvt år har hun været tør om natten og først tisset lidt efter vi er stået op. Nu er hun begyndt at tisse om natten igen og vågner nogen gange af det og vil gerne have en ny ble. Er det ikke lidt underligt når hun nu har været tør?
Vi har ikke travlt med at få bleen af hende og vil ikke presse hende, men vil på den anden side også gerne følge med når hun er klar.
Har du nogen tanker om hvordan vi skal gribe det an?
Med venlig hilsen
Ida