Svar: Projekt af med bleen
15. september 2011
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Rikke
Umiddelbart lyder det som om at jeres datter ikke er helt parat endnu - det handler både om at hun fysiologisk skal være parat og også mentalt skal være det.
Fysiologisk er det vigtigt at hun kan mærke tisse- og afføringstrang, kan holde sig og kan give slip, når det så skal komme. Dette skal være en bevidst handling hos hende og der sker en hormonel påvirkning her, som hun skal være moden nok til. Det er ikke noget hun eller I kan styre.
Mentalt parat handler om at hun skal give udtryk for at ville, hun skal have en fornemmelse for at det her vil hun gerne arbejde på, samarbejde omkring og hun skal samtidig "turde" give slip. Børn bliver ofte renlige med vandladning før de er renlige med afføring og en del børn føler, at det at skulle give slip på deres afføring er at give slip på en del af dem selv. Det har de rigtig svært ved. så det kræver også en metal modenhed, for jeres datter at turde slippe sin afføring og det lyder som om at hun har rigtig svært ved det lige nu.
Man kan sige at renlighed har tre faser:
1. Barnet registrerer at det har brug for en ny ble og kommer og beder om at få en ren og tør ble på.
2. Barnet registrerer selve vandladningen og siger "nu tisser jeg!".
3. Barnet når at sige til lige inden og løber med hjælp for at nå potte eller toilet i tide.
Derudover er det vigtigt at jeres datter kan holde sig tør i mindst 3 timer. Hvis hun ikke er i stand til det, så er hun fysiologisk ikke parat til at I kan træne renlighed. Prøv derfor at skifte hendes ble med ca 3 timers mellemrum over et par dage, for at se om hun kan holde sig tør så længe ...
Det er rigtigt, at det kan være en idé at tage bleen af barnet om sommeren. Dette fordi det giver barnet en bevidsthed om, hvad det er der sker. Det kan 'skubbe' lidt til faserne og give jeres datter en opmærksomhed på, hvad der egentlig foregår. Hvis hun står og tisser, så vil hun naturligt kikke ned, hun vil mærke vandet der løber, hun vil måske blive lidt forskrækket over det og I vil kunne sige "nu tisser du" og på den måde hjælpe hende til at få en bevidsthed omkring det og på den måde også få hende guidet hen til at hun skal på potte eller toilet. I kan ikke træne renlighed, før hun har denne bevidsthed.
Det er en svær årstid at træne renlighed nu - det er snart tid til varmere bukser, ekstra tøj, flyverdragt osv. og det er rigtig svært at nå toilettet, når man har meget tøj på. Det er lettere om sommeren, hvor man kan nå toilettet, fordi man bare kan løbe rundt i et par trusser ...
I må godt forsøge, hvis I mener hun er parat. Men gør det ikke, så må I se tiden an og lade tiden arbejde for jer, lade tiden modne hende.
Jeg er fortaler for, at man normalt lader barnet beholde bleen på. Det er vigtigt, fordi det giver hende en succesoplevelse at nå toilettet og at bleen er tør. Det er et nederlag for hende, hver gang hun får våde bukser. Og fordelen ved bleen er, at den suger lidt, så selvom hun når at dryppe lidt, så er bleen stadig tør og kan bruges igen - hvor et par dryp i bukserne altid betyder skiftning. Så der er mange flere succesoplevelser med en ble og det er vigtigt.
Derudover anbefaler jeg faste toilettider. Det vil i første omgang være om morgenen, når hun står op og det vil være det sidste inden hun skal i seng - f.eks. i forbindelse med at hun får et aftenbad. Hun skal her sidde på toilet eller potte, som en fast del af ritualet. Stille og roligt laves også faste toilettider i løbet af dagen, hvor hun skal tisse inden I kører op foro at handle, inden hun løber ud for at lege osv. Det er her vigtigt at I ikke spørger "skal du tisse?" for så siger hun nej og tisser så alligevel lidt efter. Det er vigtigt at I siger "Kom vi skal lige tisse inden vi kører", tager hende i hånden og følger hende på toilettet - som noget helt naturligt. Det er noget som I gør og som hun gør, det er en fast regel, sådan er det bare.
Kommer der noget er det fint, kommer der ikke noget, er det fint at hun prøvede :) Og går det galt og er bleen våd, ja så var det jo godt at hun havde den på, så prøver vi bare igen næste gang :)
I skal være opmærksomme på at hun måske ikke er parat og at hun har brug for tid. Det er vigtigt at hun også får lov til at "være lille" - det har hun måske brug for, fordi hun jo også er blevet storesøster :)
Jeg håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske