Brev:
Arbejde og amning
15. september 2011
Alder:
2 mdr.
Arbejde og amning
Kære Helen
Vi har en dejlig søn på godt 10 uger, som er født i Danmark men vi er bosiddende i Afrika og er vendt tilbage hertil efter fødslen for 3 uger siden.
Vores dreng trives og har det godt og det skal siges, at vi bor under meget civiliserede vilkår i en storby. Vi er udstationeret af en dansk organisation og mine arbejdsvilkår er sådan, at jeg skal starte op på arbejde, dog og heldigvis kun på halv tid, når vores dreng er 14 uger. Indimellem vil jeg kunne arbejde hjemme fra, men ofte vil jeg være nødt til at køre ind på kontoret og arbejde der om formiddagen. Jeg regner med, at jeg vil være væk hjemmefra ca 5 timer på arbejdsdage inklusiv transporten. Nu er spørgsmålet så hvordan vi bedst gør mht til vores dreng, når det kommer til mad, da jeg ammer fuldt ud og er glad for det og gerne vil blive ved med det.
Vi får en barnepige, der skal tage sig af ham mens jeg arbejder. Mht til maden er der to muligheder som jeg ser det: Den første er at tage ham og barnepigen med på arbejde – hvilket mine lokale kollegaer oftest gør eller hvis de bor tæt nok på, så går barnepigen frem og tilbage med barnet når det er sultent – og at han så kommer indtil mig, når han skal ammes og at hun ellers passer ham på stedet, ved at gå rundt/være med ham i/udenfor kontorbygningen eller trille med ham i parken ved siden af. Jeg regner med at være på kontoret ca 4 timer ad gangen.
Den anden mulighed er, at jeg lader ham blive hjemme i vores dejlige rolige hus og have med barnepigen og så malker ud og han får min mælk på flaske ved hans formiddagsmåltider. Indtil nu har vi kun forestillet os første mulighed (mest fordi det er det de lokale gør og jeg ammer), men jeg er pludselig kommet i tvivl om, hvor vidt det er det bedste for ham, når han ikke er ældre. Vi skal sjældent være på kontoret til bestemt tid, så vi kan tage det i ro og mag, men jeg skal helst være der i nogle sammenhængende timer før det giver mening.
Dette med amning på arbejde når jeg arbejder halvtid er jo kun relevant nogle få måneder, da jeg tænker, at han godt kan undvære mit bryst i 5 timer, når han begynder at få skemad. Det skal siges, at vi endnu ikke rigtig har noget der hedder soverytme i løbet af dagen, men han bliver puttet når han er træt og sover ½ - 2 timer ad gangen og er så vågen 1-2 timer. Håber vi kan få lidt mere rytme i løbet af de næste uger.
Her er mine spørgsmål:
Hvad er bedst for ham – malke ud og blive hjemme eller amme og tage ham med på arbejde med den ”uro” det så vil give I hans dag?
Kan man overhovedet få en dreng på 14 uger der er vant til bryst til at tage en flaske? Vil det gå udover amningen resten af døgnet hvis jeg malker ud og er væk i 5 timer (overvejer om jeg evt. kan malke ud på arbejdet og sætte det i en køletaske som jeg så tager med hjem?).
Hvad er bedst / nemmest håndudmalkning eller udmalkning med håndpumpe?
Hvor meget skal han have i de 5 timer, i tilfælde af at han skal have udmalket mælk?
Beklager det lidt lange indlæg – ser frem til dine gode råd.
Med venlig hilsen
Mette