Arbejde og amning

15. september 2011

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Arbejde og amning

Kære Helen

Vi har en dejlig søn på godt 10 uger, som er født i Danmark men vi er bosiddende i Afrika og er vendt tilbage hertil efter fødslen for 3 uger siden.

Vores dreng trives og har det godt og det skal siges, at vi bor under meget civiliserede vilkår i en storby. Vi er udstationeret af en dansk organisation og mine arbejdsvilkår er sådan, at jeg skal starte op på arbejde, dog og heldigvis kun på halv tid, når vores dreng er 14 uger. Indimellem vil jeg kunne arbejde hjemme fra, men ofte vil jeg være nødt til at køre ind på kontoret og arbejde der om formiddagen. Jeg regner med, at jeg vil være væk hjemmefra ca 5 timer på arbejdsdage inklusiv transporten. Nu er spørgsmålet så hvordan vi bedst gør mht til vores dreng, når det kommer til mad, da jeg ammer fuldt ud og er glad for det og gerne vil blive ved med det.

Vi får en barnepige, der skal tage sig af ham mens jeg arbejder. Mht til maden er der to muligheder som jeg ser det: Den første er at tage ham og barnepigen med på arbejde – hvilket mine lokale kollegaer oftest gør eller hvis de bor tæt nok på, så går barnepigen frem og tilbage med barnet når det er sultent – og at han så kommer indtil mig, når han skal ammes og at hun ellers passer ham på stedet, ved at gå rundt/være med ham i/udenfor kontorbygningen eller trille med ham i parken ved siden af. Jeg regner med at være på kontoret ca 4 timer ad gangen.

Den anden mulighed er, at jeg lader ham blive hjemme i vores dejlige rolige hus og have med barnepigen og så malker ud og han får ...

Annonce

... min mælk på flaske ved hans formiddagsmåltider. Indtil nu har vi kun forestillet os første mulighed (mest fordi det er det de lokale gør og jeg ammer), men jeg er pludselig kommet i tvivl om, hvor vidt det er det bedste for ham, når han ikke er ældre. Vi skal sjældent være på kontoret til bestemt tid, så vi kan tage det i ro og mag, men jeg skal helst være der i nogle sammenhængende timer før det giver mening.

Dette med amning på arbejde når jeg arbejder halvtid er jo kun relevant nogle få måneder, da jeg tænker, at han godt kan undvære mit bryst i 5 timer, når han begynder at få skemad. Det skal siges, at vi endnu ikke rigtig har noget der hedder soverytme i løbet af dagen, men han bliver puttet når han er træt og sover ½ - 2 timer ad gangen og er så vågen 1-2 timer. Håber vi kan få lidt mere rytme i løbet af de næste uger.

Her er mine spørgsmål:

Hvad er bedst for ham – malke ud og blive hjemme eller amme og tage ham med på arbejde med den ”uro” det så vil give I hans dag?

Kan man overhovedet få en dreng på 14 uger der er vant til bryst til at tage en flaske? Vil det gå udover amningen resten af døgnet hvis jeg malker ud og er væk i 5 timer (overvejer om jeg evt. kan malke ud på arbejdet og sætte det i en køletaske som jeg så tager med hjem?).

Hvad er bedst / nemmest håndudmalkning eller udmalkning med håndpumpe?
Hvor meget skal han have i de 5 timer, i tilfælde af at han skal have udmalket mælk?
Beklager det lidt lange indlæg – ser frem til dine gode råd.

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.