Svar: Tisser i bukserne del 2

1. september 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære frustrede mor

Det er rigtig vigtigt at I finder ud af, om problemer i galdegangene kan spille ind og jeg synes derfor du skal drøfte problematikken med jeres læge.

Derudover tænker jeg også at det vil være rigtig godt, at I ændrer lidt taktik med din dreng - både hjemme og i børnehaven. Det er rigtig vigtigt at I ikke ser ham "som en der snyder jer" eller en "som er doven og ikke gider gå på toilettet". Din dreng er ikke imod jer voksne og prøver ganske givet ikke at modarbejde jer og det er rigtig vigtigt at han ikke opfattes som "rasmus modsat", fordi det netop vil forstærke problematikken.

Han har en alder nu, hvor I godt kan lave små aftaler med ham og hvor I også kan tale med ham om og hvor I bevidst kan arbejde på et samarbejde - lyt til ham, drøft med ham hvad muligheder der kan være gode, hvad han har lyst til, for at det skal fungere og brug så også de ting, som du mener vil være vigtigt.

I kan f.eks. lave aftaler om faste toilettider - at han altid skal tisse som det første når han står op, som det sidste inden han går i seng. At han altid skal tisse inden I kører op for at handle eller inden han løber ud på legepladsen osv. Det vil være passende at der ikke går mere end 3-4 timer mellem hans tissetider.

I kan også lave aftaler om, at han f.eks. får en ble på igen. Ikke ...

Annonce

... fordi han skal tisse i den, men fordi den skal virke som sikkerhed og sikre at han ikke får våde bukser. Det er ikke sundt for ham at gå med våde bukser, han kan blive syg og I vil gerne at han er frisk, så han kan komme i børnehave, lege osv. Fokus på det som er rart i stedet for fokus på det, som er forkert.

I kan indføre pointsystem - hvor han f.eks. får et klistermærke på et stykke papir, når han har tisset på toilettet og når han har samlet papiret fuldt, så udløser det en ting, som han har ønsket sig.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I er nødt til at spørge ind til hvordan han selv har det med det - så udgangspunktet bliver noget fælles - det skal være et samarbejde mellem ham og jer ellers kommer I ingen vegne. Og som udgangspunkt er det meget vigtigt, at han føler du er med ham og ikke imod ham. At dette er et fælles projekt og når du beder ham gå på toilettet, så er det ikke for at irritere ham, men fordi du holder så meget af ham og ved at det er vigtigt at gå på toilettet.

Du kan fortælle ham, at han har en "drilleblære" - det er ikke ham, det er ikke hans skyld at det går galt, men fordi hans blære driller. Og man må jo ikke drille - derfor er I nødt til at hjælpe hinanden med at få den til at finde ud af det med at tisse igen - og jeg er sikker på at han gerne vil hjælpe dig med det.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor