Svar: Tisser i bukserne del 2
1. september 2011
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære frustrede mor
Det er rigtig vigtigt at I finder ud af, om problemer i galdegangene kan spille ind og jeg synes derfor du skal drøfte problematikken med jeres læge.
Derudover tænker jeg også at det vil være rigtig godt, at I ændrer lidt taktik med din dreng - både hjemme og i børnehaven. Det er rigtig vigtigt at I ikke ser ham "som en der snyder jer" eller en "som er doven og ikke gider gå på toilettet". Din dreng er ikke imod jer voksne og prøver ganske givet ikke at modarbejde jer og det er rigtig vigtigt at han ikke opfattes som "rasmus modsat", fordi det netop vil forstærke problematikken.
Han har en alder nu, hvor I godt kan lave små aftaler med ham og hvor I også kan tale med ham om og hvor I bevidst kan arbejde på et samarbejde - lyt til ham, drøft med ham hvad muligheder der kan være gode, hvad han har lyst til, for at det skal fungere og brug så også de ting, som du mener vil være vigtigt.
I kan f.eks. lave aftaler om faste toilettider - at han altid skal tisse som det første når han står op, som det sidste inden han går i seng. At han altid skal tisse inden I kører op for at handle eller inden han løber ud på legepladsen osv. Det vil være passende at der ikke går mere end 3-4 timer mellem hans tissetider.
I kan også lave aftaler om, at han f.eks. får en ble på igen. Ikke fordi han skal tisse i den, men fordi den skal virke som sikkerhed og sikre at han ikke får våde bukser. Det er ikke sundt for ham at gå med våde bukser, han kan blive syg og I vil gerne at han er frisk, så han kan komme i børnehave, lege osv. Fokus på det som er rart i stedet for fokus på det, som er forkert.
I kan indføre pointsystem - hvor han f.eks. får et klistermærke på et stykke papir, når han har tisset på toilettet og når han har samlet papiret fuldt, så udløser det en ting, som han har ønsket sig.
I er nødt til at spørge ind til hvordan han selv har det med det - så udgangspunktet bliver noget fælles - det skal være et samarbejde mellem ham og jer ellers kommer I ingen vegne. Og som udgangspunkt er det meget vigtigt, at han føler du er med ham og ikke imod ham. At dette er et fælles projekt og når du beder ham gå på toilettet, så er det ikke for at irritere ham, men fordi du holder så meget af ham og ved at det er vigtigt at gå på toilettet.
Du kan fortælle ham, at han har en "drilleblære" - det er ikke ham, det er ikke hans skyld at det går galt, men fordi hans blære driller. Og man må jo ikke drille - derfor er I nødt til at hjælpe hinanden med at få den til at finde ud af det med at tisse igen - og jeg er sikker på at han gerne vil hjælpe dig med det.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske