Svar: Bleen
31. august 2011
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Gitte
Renlighed er noget barnet fysiologisk skal modnes til og man kan sige at renlighedsprocessen består af tre faser:
I første fase kommer barnet og meddeler at det har lavet i bleen og derfor gerne vil have en ren ble på. Barnet er altså bevidst om at der kommer noget ud og at det skal væk, det er rart at være tør.
I anden fase begynder barnet at fortælle, når det sker "nu tisser jeg" og barnet er således opmærksom på tidspunktet og begynder at reagerer med det samme.
Og i sidste fase når barnet så at meddele, at det skal til at ske. Barnet begynder at kunne mærke og fornemme tisse- og afføringstrang og begynder at kunne sige til lige inden. Der går stadig kun få sekunder fra barnet siger det er nu og til det sker, men bevidstheden om det udvides.
Et andet godt tegn til at man kan begynde at træne renlighed er at jeres datter kan holde sig tør i mindst 3 timer. Det er tegn på at hendes blære rent fysiologisk er i stand til at 'holde sig'.
Jeg er stor fortaler for at man ikke tager bleen af for hurtigt, men at man i stedet starter med at give barnet faste toilettider. Det vil f.eks. ofte være om aftenen, når barnet alligevel får bleen af for at komme i bad, så kan man med fordel bede barnet prøve at sætte sig på toilet eller potte. Hen af vejen sker det samme så om morgenen, når bleen kommer af, så skal barnet lige prøve at sætte sig.
Og i løbet af dagen indføres også stille og roligt faste toilettider - så man altid tisser i forbindelse med måltider, inden man løber ud for at lege eller inden man kører op for at handle. Det er vigtigt ikke at spørge barnet "skal du tisse?" for så vil barnet svare nej og tisse få minutter efter. I stedet skal man tage barnet i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser" som noget helt naturligt og som en regel, der gælder alle i huset. Fuldstændig ligesom man også tørrer sig om munden, når man har spist eller vasker sine fingre, når de er beskidte :)
En bukseble der kan hives op og ned og bruges som et par trusser er en rigtig god idé. Det giver barnet en oplevelse af succes at nå toilettet og kunne bruge bleen bagefter - selvom der kommer få dryp i bleen, så er den så tør at den sagtens kan bruges og barnet vokser med opgaven. Tager man bleen af, så vil der naturligt ske uheld med våde bukser mange gange og det er et nederlag hver gang. Lykkes det ikke at nå toilettet og bleen så skal skiftes, ja så er det jo netop godt at bleen var på og så prøver man bare igen næste gang :)
Måske er Emilie ved at være lidt klar, det lyder i hvert fald som om at hun er bevidst om, at der sker noget i bleen og bevidst om hvorvidt den skal skiftes eller ej - at I så ikke altid er enige om hvorvidt det er nødvendigt, er jo noget andet...
Prøv at læse bøger om renlighed, så hun på den måde bliver pejlet lidt ind på, at det med at tisse på toilet eller potte ikke kun gælder de voksne, men også gælder børn.
Og se så om hun selv begynder at vise interesse for at prøve ... Det bedste udgangspunkt for et samarbejde er jo altid, at barnet selv kommer og meddeler at det gerne vil prøve at smide bleen ... :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske